NULL Skriv ut sidan - SV: Bancovaktmästare

Anbytarforum

Titel: SV: Bancovaktmästare
Skrivet av: Staffan Benedictsson skrivet 2021-05-31, 07:54
Någon som vet var i Riksbankens arkivmaterial man kan hitta vaktmästarna? Avlöningslistor eller liknande? Eller ännu bättre kontrakt eller ansökningshandlingar, men det är antagligen mindre realistiskt.


Min farmors farfar Karl Johan Örn var vaktmästare i Stockholm 1897-98 och jag vill försöka säkerställa var.
Hans fru hade två morbröder, den ena, Johan Fredrik Kjellmodin, var då avliden men hade varit vaktmästare på riksbanken. Den andra, Albert Wilhelm Kjellmodin, har jag inte hittat var han var vaktmästare, men i hans bouppteckning bevittnas testamentet av en vaktmästare vid riksbanken. I början bodde K.J. Örn med familj i ett hus som delvis ägdes av morbrodern.


Sen har jag ett 20 år gammalt minne av att en äldre släkting berättat att hennes farfar arbetade på bank i Stockholm, men innan nu har det inte gått ihop, jag vågar dock inte ta det som en säker källa.


Så jag vill hitta källor som kan styrka eller dementera idén att Karl Johan Örn och för all del den ena morbrodern kan ha arbetat som vaktmästare vid just riksbanken 1897-98.