NULL Skriv ut sidan - SV: "Hans Ersson i Obbola" (Bure)?

Anbytarforum

Titel: SV: "Hans Ersson i Obbola" (Bure)?
Skrivet av: P-O Granberg skrivet 2021-05-30, 16:58
Väldigt intressant om arbetshypotesen "Hans Ersson"
Enligt Lennart Andersson blev Per Ersson Frank, kvar på rote 9, efter Indelningsverkets tillkomst 1695.
Mossberg nämner en Per Franck, som antagen 1704 och mönstrad samt utgången 4 juni 1704.
Den 22 augusti 1707 var där en ny soldat, Olof Gabrielsson Franck.
1710: Östen Franck.
1712: bonden Johan Hansson.

Bröderna Per och Hans Eriksson Frank, torde då varit jämtar, från Fors socken. Vet inte om det fanns någon Forsa socken i Jämtland den tiden.

Frågan är på vilka grunder Hans Ersson hamnade i antabellen? Uppgiften är väl spridd över Internet iaf.
Jag har för mig uppgiften om denne Hans Ersson kommer ifrån Holger Sjöstedt som också hade anor till Johan Hansson.
 Om Hans Ersson Frank och hans bror kommer ifrån Fors i Jämtland (som ligger längst österut, inte långt ifrån t.ex Ångermanland), då får jag en association till Obbola 4, som en Ingel Olofsson brukade 1624-1632 (om jag förstår Staffan Bengtsson artikel "Befolkningen i Obbola under 1500- och 1600-talet" rätt). Där skriver Staffan Bengtsson att:
"Ingel kommer troligen inte från Umeå socken eftersom namnet Ingel inte förekommer i socknen under 1500-talet i längderna, vare sig som förnamn eller som patronymikon. I Ångermanland finns det dock personer under denna tid som bär namnet."
Det kanske inte var så ovanligt att personer söderifrån hamnade, som kanske Ingel och bröderna Hans och Per i Obbola och Umeåtrakten under 1600-talet? 
En fråga blir då också om Per Ersson Frank fick några barn och då söner?