NULL Skriv ut sidan - SV: Schröder / Skröder

Anbytarforum

Titel: SV: Schröder / Skröder
Skrivet av: Anders Klarbring skrivet 2021-05-30, 11:08
Tim Olsson skrev i denna tråd 2007-03-14 följande:

”Johan Schröders och Daniel Schröders memorialböcker (Karin Ahlström-Nilssons samling, A402 i Landsarkivet i Göteborg)
 
Någon gång har man här på listan tidigare refererat till Johan Schröders memorialbok, men det kan vara värt att åter tipsa om denna fantastiska lilla skrift.
 
I Göteborg finns på Landsarkivet vad som förefaller vara en sammanfattning av Karin Ahlström-Nilssons omfattande släktforskning. Till stor del utgörs detta av på arkivbeständigt papper renskrivna sammanfattningar av hennes resultat. Här finns t. ex. smånotiser om släktkopplingar till släkten Carlberg/Karlström i Karlstad.
 
Om jag förstår det rätt så var Karin Ahlström-Nilsson själv ättling till den dotter till Daniel Schröder (han som flyttade ned från Värmland till Småland och köpte Lessebo järn- och pappersbruk och vars halvbror var Erland Schröder, bruksinspektor vid det av Daniel anlagda Linnefors järnbruk) som gifte sig med en brukspatron Engström, Elleholm i Blekinge.
 
Det mest intressanta i kapseln är emellertid ett litet kuvert, stort precis som ett mikrofilmskort. I detta ligger ORGINALET till Johan Schröders memorialbok, vidare i samma oansenliga häfte, sonen Daniels memorialbok. Sedan har släktingar ända in på 1900-talet skrivet små notiser. Ett i alla stycken extremt intressant dokument. 
 
Jag har redan hittat en uppgift i Daniels memorialbok som prästen i Hovmantorp missat m. anledning av ett barndop. Speciellt Johans berättelse är mycket intressant. Han var 1685 på väg att få ett arbete i Malmö, då den som hade tjänsten som fortificationsräntmästaretjänsten blivit sinnesjuk. När Johan väl kom ner till Skåne, visade det sig att personen (Magni Printz) i fråga lika hastigt blivit frisk igen. Där stod han således utan arbete, men snart fick han ett nytt jobb hos friherrinnan Barbro Sibylla Mosser von Filsek. 
 
För den som har svårt med 1600-talshandskrift så finns det även en i många stycken mycket bra transkribering av Karin Ahlström-Nilsson själv i samma kapsel.
 
Jag har låtit landsarkivet scanna av dessa memorialböcker, inklusive alla andra släktnotiser i det lilla häftet (men ej hela materialet i kapseln kanske skall tilläggas), dels som JPG men även som stora Tiff-filer (bra att ha om man skall publicera dem i något sammanhang). Även transkriberingen är med. Om någon är intresserad av denna läsning kan jag mot en smärre ersättning (100 kr) kopiera och skicka en kopia av CD-skivan.
 
med vänliga hälsningar
Tim”

Jag och även min släktforskarbekant är intresserade av det material som nämns ovan. Dock verkar inte Tim var aktiv på forumet längre? En fråga blir då om någon annan sitter på kopia av Johan Schröders släktbok och/eller Karin Ahlström-Nilssons avskrift och övriga släktforskning? Om så får ni gärna höra av er!