NULL Skriv ut sidan - SV: Y-DNA träff som löste drygt tvåhundraåriga släktgåtor

Anbytarforum

Titel: SV: Y-DNA träff som löste drygt tvåhundraåriga släktgåtor
Skrivet av: Anders Mars skrivet 2021-05-27, 07:58
Hej!


Spännande. Vet du om det finns några manliga Key-ättlingar att testa? Carl Fredriks yngre syster, Lovisa Christina Key, är min mormors mormors mormor. Jag har hennes mitokondrie DNA (via mig själv) vilket jag tycker är häftigt och har hittat ytterligare två- tre generationer längre bakåt på det raka mödernet. Har också testat mig på familiy tree DNA men inte hittat dig på det autosomala testet.

Hej Caroline,
Ja riktigt spännande tycker jag också. Ja det finns vad jag förstår nu en kvarvarande rakt manlig Key-ana direkt från Carl Fredrik Key, ej oäkta gossar inräknade 😉. Men går man upp två generationer och utgår från Jacob Key (1686-1735) så finns det flera. Gemensamt är att de har tagit prefixet Mac och heter numera antingen Mac Key eller enbart Mac. Jag känner inte till om någon av dessa har DNA-testat sig.

Spännande att du har hittat mer om modern Elertz anor. Det tar jag gärna del av om du har ett publikt släktträd någonstans?

Nej vi verkar inte matcha via den autosomala testen på Family Tree DNA, vilket inte är så konstigt med sju generationer till gemensamma anorna. 

Såg också ditt inlägg under Key-tråden. Nej jag hittar heller inte Carl Fredrik under Östra Ed där han ska ha dött. Hans moder finns ju där och sonen Emil liksom din ana Lovisa Christina kommer ju dit senare. De sista böckerna jag hittar honom i är under Gehl, Persnäs, Kalmar (Öland) (AI:3, bild 167) där de är inlogerade kort efter utflytten från Stora Horn samt i inflytt/utflytt i samma socken (B:1, bild 6). Jag tycker det verkar vara både inflyttning (uppe till vänster) och utflyttning (nere till höger) men det är väldigt svårt att tyda texten (har Ancestry) om var någonstans de skulle ha flyttat till.
 Det är ju möjligt att han dör någon annanstans en Östra Ed men begravs där i och med att modern finns där.