NULL Skriv ut sidan - SV: var föddes barnen t Nils Danielsson o Kierstin Persdotter i Bråfalla?

Anbytarforum

Titel: SV: var föddes barnen t Nils Danielsson o Kierstin Persdotter i Bråfalla?
Skrivet av: Karin Desirée Granqvist skrivet 2021-05-21, 08:38
PS. jag lägger till information om Nils hustrus släkt med hjälp av bok/släktkrönikeinformationen du gett mig också. Jag kan säkert beställa den via fjärrlån på biblioteket där jag bor.

Det stämmer, han finns som döpt 29 okt 1682. Föräldrarna gifte sig redan 1673 och avled bägge på Harhyttan, 1721 respektive 1728. Nils Danielssons hustru hade tidigare (1691-1705) varit gift med masmästaren Sven Eriksson och härstammade på mödernet från Svinhuvudsläkten. Hennes moder Kerstin Istraelsdotter var dotter till Israel Matsson och Susanna Hansdotter i Lisselänget, Aspeboda - om dessa se vidare Svinhuvud-slälten iAspeboda släktkrönika 1534-1991 (Falun 1992) s. 229 tabell 4.178 och vidare.


Om Kerstins fäderne som var släkten Gatzman, se vidare [size=0pt]Ättlingar till Hans Persson i Storhaga, Gustafs ; Ättlingar till Måns Ersson i Norr Romme, Stora Tuna : Gattzman-släkten från Bråfall i Silvberg / Sven-Eric Dahlgren.[/size][/color]


Med vänliga häslningar
Stefan Jernberg, Gustafs