NULL Skriv ut sidan - SV: Dubois

Anbytarforum

Titel: SV: Dubois
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2021-05-17, 11:14
Hej Kjell,

Det var roligt att det fanns nya uppgifter för dig! När jag läste Mats Karlssons text, som finns i en bifogad pdf-fil i hans inlägg 2020-04-30 i diskussionsämndet DuBois/Duboe (länk i mitt förra inlägg), blev jag imponerad av hans forskning och tack vare den fick jag reda på, och blev övertygad om, att jag har vallon-anor även på min pappas sida.

Dubois-släkten i Lena socken härör ju från Francoy du Boy, alias Frans Kolare (tabell 27 i N V), som lär ha utvandrat till Sverige 1633. För en tid sedan började jag titta på den belgiska versionen av Riksarkivets hemsida - ett arbete som har blivit avbrutet både av annan släktforskning och (kanske mest) av insikten om svårighetsgraden. Främst av en slump fick jag då se ett dokument som jag tror är ett kontrakt eftersom jag gjorde en sökning efter kontrakt (tror jag i alla fall  ;D ), och som bör ha blivit skrivet mellan 1627 och 1631. Dessutom tror jag att det ungefärliga italienska ordet "comparire" (på svenska ungefär "dyka upp"/"inställa sig") finns i inledningen av stycket. Om jag har förstått rätt finns kontraktet nu i Kortrijk, som ligger några få km norr om gränsen mellan Vallonien och den flamländska regionen, men det är för mig otydligt om det också var skrivet där eller någon annan stans. Det som fångade mitt intresse i kontraktet var ett namn: Franchois du Bossagh (se bifogade bilder). Bois betyder ju skog eller trä (eller också möjligtvis ved) på franska. Det italienska ordet för skog är bosco. Kanske kan man misstänka att bossagh kan vara/ha varit en dialektal form av ordet skog.

Jag inser förstås att kontraktet förmodligen inte alls gäller någon resa till Sverige och arbete där, men jag tycker det ändå är bästa att ställa frågan om någon kan tyda texten.

Vänliga hälsningar,
Jan