NULL Skriv ut sidan - SV: Daniel Persson i Norrland 4, Bjärtrå. död 1763?

Anbytarforum

Titel: SV: Daniel Persson i Norrland 4, Bjärtrå. död 1763?
Skrivet av: Dan Koehl skrivet 2021-05-16, 12:55
Israel P., Per I., Israel P. och Per I. bor på samma hemman, det har Britta trott oavsett om det finns domboksprotokoll som bekräftar detta eller inte, och de är alltså alla bönder på det hemman som från 1708 och framåt kallas Sundsta 2.
Mycket intressant, det borde gå att få till en logisk koppling mellan de generationer av israelssöner, där uppgifter saknas. och jag anade att detta giftet 1705 mellan Britta Persdotter, änkan efter Nils Nilsson, och Per Jonsson innebar en möjlighet att pass in de Jonssöner jag hittat boende på Sundsta, som syns ovan i min lista över innevånare i Sundsta. Jag förstod inte var de kom från, bara dök upp, och jag är glad att jag hittade din tidigare diskussion om personerna från Sörbacksjö.


Med din vägledning kommer jag att få ordning även på dessa Jonssöner i Sundsta, med härstamning från Själevad. Om inte Britta Persdotter har härstamning därifrån innebär det att Sundsta tas över av en familj utan någon anknytning bakåt till gården, medan den syskonkull som fötts där lämnar gården. Det skall bli spännande att se vart Daniel Perssons syskon Kristina, och Per Sundin tar vägen.

Jag tycker mig också i husförhören i Sundsta 1702-1721 se en dotter till (EDIT) Per Nilsson/ Anna Nilsdr (/EDIT) möjligen med namnet Kerstin, men texten är otydlig. Hon borde i alla fall ha arvsrätt? Jag hittar henne inte i Född registret, men hon är ju född före Nils dog 1704. Rimligen växte hon upp som halvsyskon till Britta och Per Jonssons barn på Sundsta. Det vore intressant att kunna passa in henne i sammanhangen, om hon hon inte där ung, så borde hon kunna vara en gift Nilsdotter som förut inte har kunnat identifieras.


Tack  igen, Per. :)