NULL Skriv ut sidan - Mannen med två "identiteter"

Anbytarforum

Titel: Mannen med två "identiteter"
Skrivet av: Eva-Lotte Daxberg skrivet 2021-05-15, 18:30
Hej

Är det någon som kan förklara och hjälpa mig med prästens noteringar?  Jag kan läsa det mesta men inte allt.
Bakgrund:
Pehr föds 1848 i Nöbbelöv (Kristianstads län) som son till Pehr Pehrson. 1868 flyttar han till Köpenhamn och träffar så småningom Maria Daxberg, som lämnade Sverige för Köpenhamn 1870. De gifter sig 1875 och blir herr och fru Pehrson. Maria dör 1923 som Maria Pehrson, men jag har inte lyckts hitta Pehr Pehrsons dödsår. (eller Peter Petersens)

Efter vigseln börjar han kalla sig Peter Petersen i Kyrkböckerna ?? Ibland står båda namnen med vid barnens födelser dvs. Fader: Pehr Pehrson/Peter Petersen

Hans barn får efternamnet Petersen. Något händer 1910 resp. 1944 då två av barnen byter efternamnet till Daxberg. I Födelseboken stryks Petersen över, Daxberg skrivs dit och prästen skriver en notering om detta.

Så här står det 1884 när sonen Erik Gustav Markus föds
Rigsarkivet. Arkivalieronline. Kirgeboger Kobenhavn staden. Sankt Johannes Sogn. Hovedministeralbog 1882F – 1886 F. sida 249 och även i Kontraministeralbog 1882F – 1886 F. sida 260.

Och så här när dottern Anna Agda Edla föds 1896. Vad står det i slutet? ”...Defor har Barnet icke legal…..? Och det står även "Namnförändring till Daxberg “Sjellands Skiftamts Kredskontor för Navn byte……...  . Navnprotokoll 1944 no. 69”? Vet någon var man får tag i protokollet?
Rigsarkivet. Arkivalieronline Kirgeboger. Köpenhamns stad,
Helligkors sogn. Kontraministeralbog 1895 F-1899 F sidan 53.


Med vänliga hälsningar
Eva-Lotte Daxberg