NULL Skriv ut sidan - SV: Anine från Bornholm

Anbytarforum

Titel: SV: Anine från Bornholm
Skrivet av: Lennart Thomasson skrivet 2021-05-14, 11:03
Hej Niels !
Tack för alla uppgifter du har fått fram. Jag är alldeles överväldigad !
Jag kommer att gå igenom alla uppgifter i detalj, så det tar nog lite tid. Hoppas jag kan kontakta dig igen om det behövs.
Du nämnde Karna Bengtsdotter och Thomas Thomasson, och mycket riktigt så gifte de sig 1861-04-19, alltså innan de for till Danmark.
Det som bekymrar mig lite är som du skriver att Nils och Karolina inte bodde på samma ställe när Karl Henry föds, och det kan ju vara som du säger att Nils inte är fadern, men jag vill så klart att han skall vara det !
Jag såg i någon Folketaelling att Nils och Karolina stod som gifta (G) ! trots att de inte gifte sig förrän 1909-11-15 när de  kommit tillbaka till Tving.
Kan de har gift sig i Danmark också ?
Tyvärr dog Karolina en kort tid efter, 1910-08-24 i Tving
Nils dog för övrigt också i Tving 1940-08-31
Det du hittat om Jöns Thomasson är verkligen intressant ! Jag har tydligen varit inne på fel spår eftersom i husförhörsboken från Ljungby , Kristianstad, står att han ger sig iväg till Amerika 16/9 1893 !
Men i en Folketaelling från dig står det att han bor i en lägenhet i Köpenhamn 1892, alltså innan han slutar sin anställning i Ljungby ?
Men det ser ju ut som du har hittat "min" Jöns trots allt. En massa ny släktingar, va kul ! Det skall bli skoj att följa upp alla dina uppgifter.
Jag återkommer Niels !
Tack än en gång !!