NULL Skriv ut sidan - SV: Frånö

Anbytarforum

Titel: SV: Frånö
Skrivet av: Dan Koehl skrivet 2021-05-13, 18:02
Är då samtliga frågetecken utredda?               
Snälla Per, och fler som förhoppningsvis har tålamod med mig, jag behöver ta detta med oä Pehr Frånlund som flyttade till Graninge, samt hans far bondsonen Per Pettersson i Frånö en gång till. Jag finner det nämligen mer komplicerat än vad som framgick förra vändan. Det som gjorde att jag fokuserade igen. är


1. Att det dykt upp ytterligare ett oä barn till som får namnet Frånlund, nämligen Nils Petter Frånlund, som föds till pigan Anna Hansdotter född tvilling d 5 april 1805  i Ytterfälle, och hon föder antagligen sonen i hennes föräldrahem 1836-10-09 i Ytterfälle. men hon verkar vara nyligen hemkommen gravid, för detta detta sker dock efter att hon en tid varit piga i Öd, där hon uppenbarligen blivit gravid, antingen i Öd eller Frånö, och återvänder hem. Att hennes son som föds i Ytterfälle får namnet Frånlund är kanske det som mest får mig att tro att hon blivit gravid här hon var piga långt hemifrån. Samt med någon som har koppling till namnet Frånlund. Denne N.P Frånlund behöver nu få en far identifierad. Jag gissar att chansen att det rör sig om en lokal far i Ytterfälle som betydligt mindre, och där finns vad jag kan se, inga med koppling till namnet Frånlund. Och detta barn föds 21 år efter att Pehr Frånlund föddes 1815, och 17 år efter att oä Sara Brita Frånberg. Samma far eller inte...?

Det nämns fyra faddrar vid dopet 1836, varav Per Persson som nämns d.ä. är född 1770-01-08 i Nensjö och bor med sin hustru Catarina Hansdotter (f Ytterfälle 1794) i Fiskja. Hon är syster till Anna Hansdotter, varför de reser till Ytterfälle som faddrar. De andra två är Anna Hansdotters bror Hans Hansson med hustru, som senare bor i Ytterfälle igen, men vid tiden för dopet av Nils Petter bor de i Bergom. Anna Hansdotter hade alltså två systrar på plats när hon jobbade som piga i Öd. men för N.P Frånlund nämns ingen far vid födseln, har ingen aning om man kan hitta uppgifter i ngn dombok.
Nils Petter har tidigare diskuterats på https://forum.rotter.se/index.php?topic=45098.msg683893#msg683893 (https://forum.rotter.se/index.php?topic=45098.msg683893#msg683893) men det framgår inte för mig om man ansåg sig klara ut frågorna.

Jag har hittat ättlingar till N P Frånlund fram till idag levande, och har kontakt med en, vilken jag intressant nog delar DNA, och det var så detta startade, när jag frågade om personens förfäder, och jag började nysta tills jag kom till NP Frånlund. Att vi delar DNA kan iofs bero bero på en annan linje än från just NP Frånlund. Men det känns viktigt att bena ut detta, särskilt som en annan person (släkting till NP?) frågade för några år sedan i den ovan nämnda diskussionen, och frågorna gällde då också fler längs med linjen jag hittat efter honom. Här är dop detaljerna med faddrar och text: och jag tycker det ser ut som raden längst ner står något om dom och något mer, men jag kan inte tyda det...

Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0032872_00180#?c=&m=&s=&cv=179&xywh=4224%2C786%2C1173%2C926 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0032872_00180#?c=&m=&s=&cv=179&xywh=4224%2C786%2C1173%2C926)



Födelseregister:
Namn Nils Petter Födelsedatum 1836-10-09 Födelseort Ytterfälle Församling Gudmundrå Moderns namn Hansd, Anna Brita Moderns födelseår/ålder31 Anmärkning Oä, P Arkiv Gudmundrå kyrkoarkiv (SE/HLA/1010049) Register Födelseregister - Ådalens släktforskarförening

Avslutningsvis, när det vid HFL kring Pehr Frånlunds födsel 1815 såg ganska råddigt och kaotiskt ut med allt folk där Per Persson med våglinjen bor, så har detta vid HFL 1840-1849 lugnat sig, han bor med fru men våglinjen med 6 hänger kvar... OCH dottern Sara Britta som står längst ner f föddes oä 1819, bara ett år efter att han gift sig....  https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0032862_00075#?c=&m=&s=&cv=74&xywh=86%2C504%2C2659%2C1543 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0032862_00075#?c=&m=&s=&cv=74&xywh=86%2C504%2C2659%2C1543)


2. Tillbaka till Pehr Frånlund f 1815 som hamnade i Graninge; Den per Petterson/Persson vi (Per?) valde ut som far, pga av hans våglinje med 6 ovanför i HFL förefaller mig emellertid inte vara bondson på Frånö 6? utan dräng, vilket jag tycker förändrar förutsättningarna eftersom vid Pehr Frånlunds f 1815 födelse det tydligt står att bondsonen Per Persson är fader enligt dom. MEN han har bevisligen minst 1 oä barn, en dotter född 1819, två år innan han gift sig. Tillsammans med våglinjen.

3. Det förefaller mig möjligen finnas minst två Per Persson i Frånö vid denna tid. Den Per Persson som har våglinje med en 6:a gifter sig 1821. och får en son Per Erik Frånberg, inte Frånlund den 30 mars 1822 i Frånö. Något år sedan får han en oä dotter som heter Frånberg.
När Per Erik Frånberg föds benämns fadern tydligt dräng: (och detta är 7 år efter Pehr frånlund föddes 1815). I kyrkohandlingarna 1822-03-30 står skrivet ordagrant: Pehr Eric. "Drängen Pehrsson och dess hustru Stina Ersdotter".
Faddrar är bonden Per Larsson i Frånö, och bondeänkan Carin israelsdotter i (Bölen?), bonden Pehr Israelsson i (Kudret?) , bonden Ol Larsson i Gumnäs? Dräng Er. Pettersson i Frånö och pigan Greta Ersd. i Björne/Tjärse?? Förlåt att jag inte kan tyda ort/gårdsnamnen...

Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0032872_00120#?c=&m=&s=&cv=119&xywh=3852%2C94%2C1691%2C1335 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0032872_00120#?c=&m=&s=&cv=119&xywh=3852%2C94%2C1691%2C1335)

Jag tycker detta talar mot att just denne Per Persson är far, fast prästen gett honom en 6 med vågor, för han är dräng, och ingen bondson? Och hans son Per Erik Frånberg som föds 1822 blir torpare i Frånö.

Mellan 1813 och fram till att Nils Petter föds 1836 gifter sig  i Frånö fem män med namnet Frånlund, och en Frånberg.

3. Sedan har jag nu vid finkamning hittat flera olika grenar Frånberg och Frånlund som använder ngt av namnen, och en del verkar knappt vara släkt, men man heter antingen eller, man växlar inte mellan namnen inom samma familj, mellan generationerna, som jag trodde förut. Det här kan tycks vara oviktigt, men drängen Per Persson med våglinjen har bara barn inom och utom äktenskapet som heter Frånberg. Själv verkar han bara kalla sig Persson. Jag har svårt att se varför en kvinna, som vill på något sätt koppla sitt oä barn till pappan, skall göra det med ett annat namn, än det som faderns familj använder. men detta kan jag ha fel i, jag har varken stor erfarenhet av att bedöma sånt, eller statistiskt underlag. Det är mer en ide, att Två oä barn som får namnet Frånlund, bör ha en far med det namnet, och inte en far som heter Frånberg... OM det inte är så att man imiterat Vasaättens koncept, och under generationer genomgående samlar alla oä Frånbergare i Frånö under samlingsnamnet Frånlund...?

Så förutom de detaljer jag beskrivit, så går mina tankar till modern när hon tar beslut om namn. Att både Frånberg och Frånlund ger associationer till Frånö är klart, men i henne situation gissar jag att kulturvärden känns rätt fjärran, hennes fokus bör vara att öka anknytningen mellan barn och far? Jag har förstått att många oä barn döptes till samma förnamn som fadern, kanske med förhoppning att öka hans ambition att bry sig om barnet. och i hennes sits skulle jag därför ha valt samma faderns släktnamn Frånlund. och borde man inte då söka efter en möjlig far med det namnet, istället för en familj där man tycks genomgående kalla sig Frånberg? Eller krånglar jag till det med dessa tankar?

Jag har fler funderingar, men tror jag gör klokt att stanna där, och avvakta feedback. kanske har de mer erfarna återigen bra lösningar, och det visar sig att jag snarare uppfunnit ett problem, istället för att lägga energi på lösningar. jag fokuserar nu på att försöka få en bild av de flesta som bor i trakten vid denna tid, vad de heter och vad de arbetar med. Jag tror bara hon tillbringade ngt år i Öd och de borde minimera antalet potentiella fäder, jämför med fallet Pehr Frånlund som flyttade till Graninge,

Just nu finns en ett konsekvent bruk av antingen Frånberg eller Frånlund, med undantaget där Per Persson med våglinjen efter förra diskussionen har ett oä barn som heter Frånlund, men hans andra barn heter Frånberg. Samtidigt finns flera familjer  med namnet Frånlund av vilka några personer är sjömän och liknande. Jag ger några exempel nedan.

Men en till fråga har jag, av mer generell typ, när man vill identifiera en person där flera kan vara möjliga, finns någon typ av etablerat strategi vid liknande exempel, där man applicerar en etablerad kunskap eller metod som förenklar, eller effektiviserar sättet att nå målet?

Släkten Frånberg verkar skapas med den familj som sägs härstamma från Gulle i Mellby, och som tycks under flera generationer vara kyrkvärdar och klockare. Många av dessa heter Edvard Efvert eller Erik och jag får känslan av att de representerar en relativt stabil familj vars historia går tillbaka till 1500-talet.  de verkar ta namnet Frånberg ungefär vid denn tid när man började skriva in sig med ett familjenamn under studier vidi trivialskolan i Härnösand. Efter ca 1770 verkar de flesta inom denna familj ha börjat använda namnet Frånberg.

Släkten Frånlund 1 verkar bildas från paret Erik Persson född 26 september 1749 i Frånö, Död 3 augusti 1812 i Frånö, Gift med Brita Jönsdotter född cirka 1760 i Frånö, Död 17 augusti 1813 i Frånö. Förutom ett syskon Frånström, vars barn också heter Frånström, tycks de flesta kalla sig Frånlund under sista åren av 1700-talet, och när de begravs heter kanske alla Frånlund. de verkar ha bott i byn under ca 2 generationer.


Släkten Frånlund 2 verkar bildas när  Jöns Frånlund, tog namnet Frånlund. Han är dotterson till Caisa Lisa Ersdotter Frånberg (1785 -1856), en dotter från den ovan nämnda kyrkvärdsfamiljen.

Per Frånberg 9 februari 1786 i Frånö. Död: 22 februari 1836 i Högberg, Högsjö. Son till Kristian Johansson Sjöman Stack född i Jättesta och Stina Jönsdotter, med okänd koppling till släkten Frånberg i Frånö, (förutom att han föddes i Frånö) Flera av hans barn födda i Högsta, Gudmundrå, tog också namnet Frånberg. En till sjöman, Frånberg, Pehr Olof , född omkring 1788, har jag haft svårt att identifiera, och vet därför inte hur han är relaterad till övriga. Med okänt ursprung grundar också Mattias Frånberg, född 1844, en släkt Frånberg som sägs komma från Ljustorp, Västernorrland. 1863-09-18 föds i Östby, Gudmundrå, Anders Petter Frånberg, son till drängen Per Frånberg och den 22-åriga pigan Cajsa Stina Andersdotter. Det är osäkert kring vilken Per Frånberg detta rör sig om. Sonen Anders Petter Frånberg lever 1880 ogift med den två år yngre Anna Brita Frånberg f. 1865, och senare tycks han bli hemmansägare i Mjövattnet.