NULL Skriv ut sidan - SV: Karin Olofsdotter från Skatamark gift till Brobyn 6 1713 ?

Anbytarforum

Titel: SV: Karin Olofsdotter från Skatamark gift till Brobyn 6 1713 ?
Skrivet av: Jan Hedström skrivet 2021-05-11, 13:30
Hej Leif och tack för svar

Jag förstod att Skatamark 14 var ett villospår och tror mig nu ha funnit "riktig" Karin Olofsdotter som gifter sig till Brobyn 6 1713.

Skatamark 12 (eller 13 som den framkommer i HFL 1708) är ett hemman som är angivet som öde 1697-1721, därefter med Margareta Olofsdotter, Margareta Käck på hemmanet i 1722, 1723. De flesta år står hemmanet som Olof Olofssons hemman öde. Men i mantalet för 1707-09 så står det Knekthu Karins hemman och viktigast är markeringen för 1710 där det står (med förbehåll att jag läser riktig): Knekthu Karin, pigan Karin Olof Kiäcks dotter vistas på ett öde hemman.  (Att Karin Olofsdotters mor troligen var Karin kan man också se i namnet på hennes andra dotter - Karin, första dotterns namn var Brita - namnet till maken Anders Jönssons mor.

Den Karin Käck som står uppförd i Skatamark 13 i HFL 1708 bör väl i så fall vara modern till Karin Olofsdotter.

När det gäller Olof Olofsson så kan man fråga sig varför han gick ut soldat i Majorens kompani och inte Livkompaniet, där man inte har något soldatnamn som heter Käck.

Ur sammanställningen Umeåbygdens soldater 1695-1895 så hittar jag följande på rote Käck nr 18 som kan vara relevant information för fadern. Räknar med att informationen är tagen från Kenneth Mossbergs sammanställningar

OLOF OLOFSSON\KIÄCK.
Vid indelningsverket 1695 blev denna knekt i rote n:o 18.Han utgick till soldat emedan han gjorde det för sin moder.


Mer än det har jag inte för ögonblicket.