NULL Skriv ut sidan - Sockenstämmans protokoll 1809 27/2 Lön till Länsman

Anbytarforum

Titel: Sockenstämmans protokoll 1809 27/2 Lön till Länsman
Skrivet av: Thomas Sidenbladh skrivet 2021-05-08, 18:36
Hej!
Min farfars farfars far var lantmätare och kronolänsman i Arnäs. Han kom 1808 till Arnäs från Dalarna och blev 1810 kronolänsman i Arnäs.
Trodde jag. Jag hittade bifogade protokoll i sockenstämmoprotokollet 1806- 1841 (SE/HLA/1010007/K Ia/1). I stora drag kan jag läsa texten men jag är osäker på ett antal punkter:
- Tidigare kronolänsman och vice mantalskommissarien Nils Södermark saknar dödsnotis i Arnäs dödbok. Vad hände med honom? Dog han i en annan socken? Flyttade han någonstans, t.ex. London som hans hustru kom från? Kan man utläsa något som rör dödsfallet ur texten?
- Gammelfarfar Elias Sidenbladh tituleras redan kronolänsman i början av 1809. Kunde sockenstämman fatta beslut om detta? Eller var han kronolänsman någon annan stans?
- Vad jag förstår var Elias inte nöjd med den ersättning som Nils Södermark hade haft. Han lyckades uppenbarligen förhandla upp denna, bl.a. i form av ersättning in natura. Fick han också hjälp med att bygga ett hus på Hole-kullen, eller var detta hans ensak?
- Skulle någon vara beredd att skriva ut texten in exstenso är jag omedelbart beredd att Swischa lämpligt belopp till angivet telefonnummer (inom rimliga gränser förstås).
Hälsningar
Thomas Sidenbladh