NULL Skriv ut sidan - SV: Far till Anna Margareta (Tjernqvist) i Burträsk

Anbytarforum

Titel: SV: Far till Anna Margareta (Tjernqvist) i Burträsk
Skrivet av: Alvin L Bringholm skrivet 2021-05-06, 23:11
Tack så mycket för hjälpen!

Det verkar alltså som att det som står i födelseboken tyder på att barnet är infört någonstansifrån, men inte vart (om det nu inte står i kluddret i slutet).

Dock fick jag idén att gå till SCB:s utdrag ur födelseboken, och där står något högintressant, nämligen att Anna Margareta är döpt i Norsjö! Mycket riktigt finns hon också i Norsjös födelsebok 1874. (RA:s bild 106 Norsjö C3)

I utdraget ur födelseboken står hon markerad som oäkta, och ingenstans i vare sig Norsjös/Burträsks födelseböcker eller utdragen därur nämns något om fadern. Jag blir dock nyfiken på varför födelsen är registrerad i Norsjö. Innebär det att modern befann sig i Norsjö vid födseln och lät döpa Anna Margareta där (i Norsjös födelsebok står både födelse och dop på datumet 1874-12-09)? Har ni några teorier om varför hon skulle kunna ha gjort det?

En detalj jag märkte i födelseboken är att barnet ovanför Anna Margareta, Fredrik Leonard, också har "bet. afs. 11/2 till Burträsk", vilket jag tolkar som att även hans föräldrar hör hemma i Burträsk. Är detta bara slump eller finns det anledning att tro att Anna Margaretas moder har någon form av koppling till denna familj?

Det verkar dock som att födelseböckerna inte har särskilt mycket information att ge om fadern till Anna Margareta. Finns det något annat ställe ni rekommenderar att jag letar på? Min hypotes är att Nils Peter Tjernqvist skulle kunna vara fadern, men det har jag inte hittat några belägg alls för.