NULL Skriv ut sidan - SV: Borin

Anbytarforum

Titel: SV: Borin
Skrivet av: Susanne Christiansson skrivet 2021-05-06, 00:48
Jag har samlat en massa info och dragit i en massa olika trådar, lyssnat på kommentarer och förslag.  Nu skriver jag ner en del som jag hittat och är tacksam för hjälp och kommentarer.


Det finns en befallningsman Swen Mauritsson med en bror regementsskrivare Adolph Mauritsson som står nämnda i Marks Häradsrätt i slutet av 1600 talet, Swen bor på Torp, antar att det är i Marks Härad och Adolf bor på Öresten, Örby socken. Vid 1680 talet nämns en befallningsman Anders Mauritzson och hans bror häradsskrivare Swen Mauritzson nämnda ihop med Anders swåger i Väne Häradsrätt. Ihop med detta nämns Joen Joensson och hans bror Nils Jonsson. Nils bor i Åsaka.


Kan dessa Swen Mauritzson och Swen Mauritsson vara samma person?


Dessutom finns en Carl Mauritzson i Ahrtorp åtminstone mellan 1673-1698. Är detta en broder till Swen, Anders och Adolf?


Det finns en del soldatbröder Joensson Gerling som bor i Gärdhems socken i slutet av 1600 talet, bl a på Ahrtorp. Vet inte när de börjar använda sig av namnet Gerling.


Nu säger jaq; OM Swen Mauritzson är Sven Borin och bror till Carl Mauritzson på Ahrtorp och OM Margareta Jerling är släkt med Joensson Gerlings så förklarar det en del.  Sedan undrar jag varför denna Sven Mauritzson i så fall kallar sig Borin.


Det är en massa OM. Tacksam för kommentarer.