NULL Skriv ut sidan - SV: Anna Brita Andersdotter utan medborgerligt förtroende

Anbytarforum

Titel: SV: Anna Brita Andersdotter utan medborgerligt förtroende
Skrivet av: Daniel Westergren skrivet 2021-05-05, 11:32
Tack! Ja, det underliga är ju att för de flesta barnen så är detta den enda sidan där de någonsin förekommer (förutom födelse- och dödbok). Men ja, jag skulle vilja veta var barnen tog vägen när även mamman kom till fattighuset. De som ännu var minderåriga måste ha placerats i fosterhem på något sätt?

Följande vet jag:
Pappan Carl Magnus Carlsson, f. 1819-11-14 i Uddevalla, var bagarmästare. Därför finns han med i Göteborgs Adress och Industrikalender 1851-1864. Men även om han i kyrkoböckerna enbart finns i Göteborgs domkyrkoförsamling verkar han vara bosatt i Haga. Åtminstone från 1857 på Kaponjärgatan 70 och 1864 på Skolgatan 15. Samma år, 1864-03-31 kommer han till Göteborgs fattighusförsamling, där han alltså dör 1878-11-24, av hjärtförlamning och allmän svaghet.

Mamman Anna Britta Andersdotter (står även som Andersson och senare som Carlsson), född 1817-01-21 i Partille. Hon kommer till Göteborgs fattighusförsamling 1867-04-17 och dör där 1869-11-02 av bronchitis chron & bronchitis capillaris.

När mamman kommer till fattighuset 1867 är följande barn i livet:


När Charlotta dör 1872 står det en dödsnotis i Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning, där hon sörjs av sin far och fyra syskon (dvs. systern Carolina Josefina och de tre bröderna). Det tolkar jag som att bröderna ännu 1872 befinner sig i Sverige. Senare tas alla tre bröderna upp som obefintliga och åtminstone Carl Henric David arbetar som sjöman.

Men som sagt, när mamman 1867 kommer till fattighuset är barnen 6 till 22 år. Några lär bo på egen hand, men frågan är inte minst vad som händer med de tre bröderna? De tas som sagt upp som obefintliga senare, men de måste ju ha bott någonstans i alla fall 1867-1872. Ernst Fredrik var 6 år, Johan 12 år och David 14 år när mamman kom till fattighusförsamlingen.

Vad gäller inskrivningslängder i fattighuset syftar jag på att Regionarkivet i Göteborg inte hittar dessa personer i arkiven för Göteborgs fattighus, inte heller i arkiven för Göteborgs fattigvård. Jag antar att det innebär att det lär vara svårt att veta exakt varför Carl Magnus och senare hans fru Anna Britta kom till fattighusförsamlingen.