NULL Skriv ut sidan - SV: Douhan

Anbytarforum

Titel: SV: Douhan
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2021-05-04, 15:33
Hej,

I bouppteckning den 21/1 1765 i Stockholm efter vaktmästaren vid Norströms tobaksfabrik Petter Duans / Douhans hustru Anna Söderberg (död 8/7 1764 enligt bouppteckningen i Stockholm 1765 del 1 sida 745, se länk nedan) framkommer dels att Petter Douhan själv tycks ha stavat sitt efternamn Douhan och att han hade två barn i ett tidigare äktenskap med Maria Christina Sandberg (sida 748).

Den 28/10 1739 gifte sig tobaksspinnaren Jacob Gode och Stina Sandberg i Katarina församling i Stocholm (se mitt inlägg 2021-04-30 under diskussionsämnet Goude / Gode / Godhe / Godet här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=67525.0 ).
Jag misstänkte då att tobaksspinnaren Jacob Gode var son till Claes Godou, tabell 13 i N V, men med informationen i ovan nämnda bouppteckning har jag blivit tveksam. Är det inte troligt att tobaksspinnare Jacob Godes hustru Stina Sandberg är samma person (Maria Christina Sandberg) som hade barn med tobaksfabrik-vaktmästaren Petter Douhan, vars andra(?) hustru dog 8/7 1764? Tabell 13 Claes Godous son Jacob dog enligt uppgift i N V år 1770, så om han gifte sig 1739 med den Maria Christina Sandberg, som fick barn med Petter Douhan, bör han ha dött före 1764 då Petter Douhans andra(?) hustru dog. Antingen är Stina Sandberg och Maria Christina Sandberg två olika personer, eller också är det samma person - och då var hon inte gift med tabell 13 Claes Godous son Jacob (som i sådant fall inte är tobaksspinnaren Jacob Gode i Stockholm). Alternativt skiljde sig Jacob och Stina, varpå hon gifte om sig med Petter, men det låter inte så troligt (tror jag i alla fall).

Hoppas jag inte har rört till mitt resonemang ovan!
Mina frågor är alltså:
1) Vet någon hur vaktmästare Petter Douhan passar in i släkten/släkterna Douhan i Nordisk Vallongenealogi? Den enda möjliga person jag har hittat i boken är tabell 27 Mårten Duhans son Petter (1713-1789), men kanske jag har missat någon.
2) Var Stina Sandberg, gm tobaksspinnare Jacob Gode, samma person som Maria Christina Sandberg, gm vaktmästaren vid Norströms tobaksfabrik Petter Douhan?

Länk till bouppteckning (NB: Petter Douhans namnteckning på sidan 749): https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0107682_00765#?c=&m=&s=&cv=764&xywh=2525%2C-7%2C4535%2C2102

Vänliga hälsningar,
Jan