NULL Skriv ut sidan - SV: En Nils i Södermanland på början av 1760 talet?

Anbytarforum

Titel: SV: En Nils i Södermanland på början av 1760 talet?
Skrivet av: Berndt Boberg skrivet 2021-05-02, 19:59
Hej Karin Uhrvik,
 
Jag vill framföra ett mycket varmt tack till er för all er mycket värdefulla information till mig i detta släktforsknings ämne som är startat av mig.


Jo jag är själv lite för dålig släktforskare för att tolka dopvittnesuppgifter när dessa ibland är allt för svårlästa, och detta gäller ju även för andra sådana gamla handlingar också.


Jag tolkar ju det som att det kan vara mycket svårt att kunna hitta mer information om denna aktuella Nils Karlsson ifrån gamla handlingar i Nyköping? Jag har ju hittat information om att snickaren Sven Smedberg avled den 1786-07-19 i Nyköping, och angående detta så tänker jag ju då att kanske min förfäders Nils Boberg ifrån Bronäs son Carl Magnus Boberg utflyttade cirka år 1783 ifrån Bronäs till Nyköping istället för Norrköping som där finns anteckningar om i husförhörslängderna som har tillhört Lilla Malma församling? Kanske denne såväl som sin far ville lära till snickare hos snickare Sven Smedberg i Nyköping? Jag har icke hittat någon information om denna aktuella Carl Magnus Boberg via gamla handlingar ifrån Norrköping.


Det var ju lätt för den aktuella prästen då i Lilla Malma församling att anteckna felaktigt Norrköping istället för eventuellt rätt Nyköping?


Med vänliga hälsningar
      Berndt Boberg