NULL Skriv ut sidan - SV: Frånö

Anbytarforum

Titel: SV: Frånö
Skrivet av: Dan Koehl skrivet 2021-05-02, 17:33
Hej!


Jag vill bara tillägga vad jag funnit.
En dotter Anna född 1716-04-07 som dog 1716-11-04. Föräldrar Evert Olofsson o Lisbeta Eriksdotter ( de fick ju även en Anna 1726) Riksarkivet Födelseregister Gudmundrå.

(Vigseldatumet 1710-12-25 känns igen som Äffwert Olsson o Sara Ericsd vigsel).

Ja, Ewa, och detta vigseldatum var det som fick mig att tro att de två var föräldrarna till min ana. Detta vigseldatum i sig, indikerar väl med relativ tydlighet att det funnits två personer med namnet Äffwert Olsson under denna tid, vilket ju är en liten fälla, och eftersom de barn jag räknade upp till en Äffwert Olsson med okänd mor ovan, är det problematiskt att förstå vilka som var dessa barns föräldrar. De båda Brita som är födda 1693 och 1708 hänger i luften.

Men Anna född 1716-04-07 som dog (29 veckor gammal) 1716-11-04 som du nämner, är ju ett mer säkert kort, liksom hennes syskon Olof Äffwertsson född 1711 och  Anna som föds 1726-12-26 med Olsson, Efvert och Erichsd, Lisbeta som föräldrar.

Jag tycker emellertid att denna gåtas lösning inte känns optimal, baserad på att en präst vid en vigsel 1707-01-06 efteråt skulle ha skrivit in fel namn på brudgummen, ett födelsedatum på fadern som inte tydligt kan beläggas, liksom ett dödsdatum för modern under ett år när i källorna bara ett barn med namnet Lisabeta dör efter någon dag.

Men kanske finns bekräftande källor i Brita Ulanders databas, som jag tror också var baserad på domböcker?