NULL Skriv ut sidan - Frånö

Anbytarforum

Titel: Frånö
Skrivet av: Dan Koehl skrivet 2021-05-02, 01:16

Frånvaron av HFL för Gudmundrå före 1820 skapar för mig svårlösta gåtor.

Jag följer en linje bakåt från Erik Eriksson Frånberg, född som tvilling den 10 februari 1744 i Frånö (tvillingsystern död 1747-12-13), och via hans föräldrar Erik Edvardsson f i Frånö 1711 och Anna (Anika) Ersdotter f 1714 i Jättesta, hamnar jag vid hans farfar Edvard/Evert/Efvart/Äfvert i Frånö med bara fader Äfwart Olofsson ]angiven, ingen mor.

Jag hittar vid denna tid bara en Evert/Efvart/Äfvert Olofsson/Olufsson i Frånö, i dödsregistret, men ingen i föddreg. Men kanske har jag fel, och det finns två?

En Äfwart Olofsson, var död 23 september 1739 i Frånö (jag har inte hittat hans födelseår eller födelseort, han bör ha varit född omkr.1669 pga av angiven ålder 78å vid sin död). En Äfwart Olofsson blev i Frånö far till oä dottern Brita 1693-08-17.En Äfwert Olufsson blir i Frånö far till dottern Brijta 1708-01-26, utan angiven morEn Äfwart Olofsson var gift 1710-12-25 (denne skall ha bott i Dal fs) i Gudmundrå med Sara Eriksdotter, f 20 december 1689 i Fiskja, med Erik Matsson som far, (SE/HLA/1010049) Jag finner inga barn där hon står som mor...Några barn föds till en (eller två?) Äfwart Olofssonutan någon mor angiven: Erich f. 1711-04-23 (min anfader) och möjligen en Olof Ewertsson (utan angivna föräldrar ö.h.t.), som jag inte finner som född, men död vid 5 års ålder 1724-04-12, varför född cirka 1719. Frånvaron av angivna barn till Sara Eriksdotter med Äfwart Olofsson gör det svårt att säkerställa henne som mor till Ävferts barn och kanske innebär det att hon avlidit eller skilt sig, (det senare ovanligt?) och hans barn är med en annan kvinna?
Jag har sökt efter när Sara Ersdotter dör, och jag hittar bara dessa två (fyra Sara utan efternamn som dör efter 1710 är barn):1. En Sara Ersdotter dör i Å,  1723 utan anhörig angiven vid 72 års ålder=född ca 1651 vilket förefaller vara för gammalt för Evert som föddes ca 1669).2. En Sara Erichsdotter dör som gift hustru, utan anhörig angiven i Gumås 1713-04-06 vid 44 års ålder=född ca 1669, vilket möjligen är hon, mer jämnårig med Evert.
En Äfwart eller Edvart Olofsson har emellertid fått barn under samma period i Frånö i ett gifte med Lisa/Lisbetha Ersdotter, Men något gifte mellan dessa hittar jag inte, Däremot gifter sig 1707-01-06 en piga Lisbetha Ersdotter från Strömnäsmed Äfwart Matsson från Frånö. Denne Äfwart Matsson hittar jag varken som född eller död, och undrar om han ens har existerat; kan prästen ha skrivit hennes makes namn fel vid vigseln? -osannolikt?) Identifieringen av Äfwart eller Edvart Olofsson hustru Lisa/Lisbet, med en far Erik, är också en utmaning, 1692-09-29 föds en Elisabetha till fadern Erich Matsson, men då skulle denna Lisa ha varit 15 år när hon gifte sig... men det ger också den osannolika möjligheten att prästen under samtalet blandade ihop brudgummens efternamn med henne fars efternamn, varför han skrev brudgummen Äfwart Olofsson som Äfwart Matsson?Någon Lisa eller Lisbet gift med Äfwart eller Edvart Olofsson finner jag inte i vigslar.Trots detta hade en Äfwart eller Edvart Olofsson och en Lisbetha Ersdotter flera barn, (och en Erich Ewartsson, möjligen son t Edvart Olofsson??) döper 1734-08-20 sitt första barn till Lisa)Äfwart eller Edvart Olofsson och Lisa/Lisbetha Ersdotters barn:1. 1719-01-01 föds Olof, till föräldrarna Edvart Olofsson och Lisa Ersd, (10 dagar innan får Måns Olofsson och en annan Lisa Ersdotter en son Jonas)2. 1726-12-26 föds Anna, till föräldrarna Äfwert Olofsson och Lisbetha Ersd.Jag ser inte klart hur man systematiskt kan se en lösning på detta, jag tror det är mer källor än fb och db som behövs? Och kanske någon som är klokare än jag, ser klarare och förstår detta, som för mig blir förvirrat.Kan Lisa och Sara Ersdotter vara samma person, vilket förklarar barnen efter Äfwart Olofsson?Det finns barn med en Evert Olofsson som far mellan 1693 (1693, 1708, 1711, 1719?, och 1727) och 1727. Rimligen finns fler barn som jag inte hittat? Den enda möjliga fadern med namnet Evert Olofsson som jag hittat i db dör 78 år gammal 1739. Det är mindre sannolikt att han blivit far 1727 vid 66 års ålder, och mer troligt att han får sitt första id 24 års ålder 1693? Eller lever i Frånö vid denna tid två olika män med namnet Äfwart Olofsson, en gift med Sara Persdotter, och en annan Äfwart Olofsson gift med Lisa Ersdotter? Som ett sidoproblem kan nämnas, att i nästa generation bakåt också finns viss förvirring; en Olof Evertsson född 1640 och död 1716 har på geni.com angetts som bror till en Kerstin Evertsdotter, och föräldrarna till de båda anges som Evert Evertsson och Elin Nilsdotter, med MyHeritage Family Trees - SmartCopy: Nov 27 2017, 23:48:51 UTC som källa, en betalsajt som tycks gå till en post där det anges att Evert Evertsson född 1570, död 1630, i Frånö, var son till Evert Persson och Kerstin NN.och sägs ha varit gift med Elin Nilsdotter från Jättesta. På samma sajt anges Evert Evertsson, gift med Elin Nilsdotter, som född 1610, son till Evert Persson och Kerstin. Var dessa uppgifter kommer från, och vad källorna är, kan jag inte utläsa. Jag har också ett minne av att brita Ulander hade bra pejl på dessa nämnda personer, men mina pärmar med gamla dokument har jag inte tillgång till här i Kambodja, men kanske någon som har hennes databas kan ge klarhet åt de ovan beskrivna personerna?

Problemet att komma vidare är för mig en stor utmaning, och jag vore djupt tacksam för hjälp med detta.