NULL Skriv ut sidan - SV: Pehr Frånlund, död 1891-06-19 i Graninge

Anbytarforum

Titel: SV: Pehr Frånlund, död 1891-06-19 i Graninge
Skrivet av: Dan Koehl skrivet 2021-04-30, 12:26
Tror att fadern är sm bonden på Frånö 6, Pehr Pehrsson f 1789 9/7.

Men trots att hon saknar motsvarande anteckning i "seder"-kolumnen och att hennes son saknas i hfl tror jag ändå att hon som är född 1792 11/6 är modern.


Stort tack Per för värdefulla kommentarer. För att finna fadern till Pehr Frånlund, är spåret till dessa båda ovan nämnda som jag ser det som mest troliga, och jag tolkar det som att du bekräftar min gissning. Relevansen i detta är som du påpekar, att bara den bondsonen Per Pettersson och den pigan Catharina Pehrsdotter förekommer i Frånö under 1815. Och uppgiften om Anders Erland var intressant, den ger ökat stöd åt teorin.


Viktigt ser jag dock, för att gå vidare, att kunna utesluta Solveigs kommentar från 2019 "Per Frånlund är född 1815-08-01 i Ytterlännäs." Jag lyckades inte hitta honom där, men törs jag be dig, om du med erfarna ögon kan dubbelkolla denna uppgift, så att ett spår till Ytterlännäs kan uteslutas? (Jag har nämligen hittat några "Frånlundare" som utflyttade från Frånö till Ytterlännäs tidigare, vilket ger en viss koppling)