NULL Skriv ut sidan - Hallskomakare

Anbytarforum

Titel: Hallskomakare
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2021-04-29, 13:43
Hej,

I ett par av Katarina och Maria Magdalena församlingar (Stockholm) död- och begravningsböcker i mitten av 1700-talet har jag stött på titeln "hallskomakare". Hittills har jag varit osäker på min tolkning av svårläst text, men i den bifogade bilden tycker jag det är tydligt att det står just "hallskomakaren" (jämför bokstaven h i ordet "hustru" ett par rader under ordet "hallskomakare"). Vad är/var det för typ av skomakare (eller eventuellt annat yrke)?

I digitaliserade arkiv har jag sett exempel på att det står Hall som släktnamn/efternamn och därefter skomakare som titel. Eventuellt ska det kanske snarare vara hallskomakare i vissa av de fallen.

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

PS: I SAOB finns bland annat denna beskrivning av ordet HALL:
"(i fråga om äldre o. utländska förh.) galleri l. övertäckt gång o. d. (urspr. framför skråhus) för utställning o. försäljning av (skråets) varor; särsk. i fråga om klädeshandel l. köttförsäljning; äv.: skråhus o. d.".
Kan "hallskomakare" ha varit skomakare som höll till i ett skomakares skråhus? Ett annat alternativ är skomakare som höll till i ett galleri, men enligt min tolkning av SAOB:s text användes ordet HALL endast om galleri (ungefär "taktäckt marknadsplats"?) i utländska förhållanden, och inte i svenska förhållanden.