NULL Skriv ut sidan - Någon som känner igen detta avporträtterade par?

Anbytarforum

Titel: Någon som känner igen detta avporträtterade par?
Skrivet av: Ingela Brandel skrivet 2021-04-28, 17:48
Någon som känner igen dessa avporträtterade personer?                                                   
Troligen ett gift par. Bilderna ger ett intryck av att vara målningar i akrylteknik eller liknande (?). Men vid närmare granskning verkar det röra sig om kabinettsfotografier, som förstorats och handkolorerats samt blivit uppklistrade på masonitskivor. Mycket skickligt handarbete, vad jag kan förstå. Bilderna mäter - när urtagna ur sina ramar - 30 cm på bredden och har en höjd av 40 cm. Ramarna har yttermåtten 38.5 x 40.0 cm, så det är inga småtavlor precis.       
Porträtten inköptes av mig för sina fina ramars skull. Det var för flera år sedan. Jag kan ha ropat in dem på en auktion eller köpt dem i en antik- eller secondhandaffär - antingen i Västervik, Kalmar län (där jag bor) med omnejd eller någon annanstans i Sverige. Ingenstans finns en anteckning, som kan ge ledtrådar om paret eller ge en uppfattning om tidpunkt för fotograferingen. Har inte hjärta att kasta porträtten. Tänker att det kanske finns efterlevande släktingar, som inte känner till att dessa fina tavlor finns. Jag prövar den här vägen att få hjälp med  identifiering av kvinnan och/ eller mannen. Alla tips välkomnas. Även idéer om hur gå vidare - utifall det visar sig svårt att identifiera paret.