NULL Skriv ut sidan - SV: Walkendorff

Anbytarforum

Titel: SV: Walkendorff
Skrivet av: Ann Walkendorff skrivet 2021-04-27, 15:11
Tack Magnus för meritlistan över Carl Fredrik Walkendorff.


Födelsenotisen har jag hittat i Födelse-och dopboken Fulltofta (M) CI:1 (1621-1751) Bild 5480 / sid 114 (AID: v110090a.b5480.s114, NAD: SE/LLA/13097). Även hans föräldrars vigsel har jag funnit i i Lysnings-och vigselboken för Bosjökloster (M) CI:1 (1688-1754) Bild 830 / sid 79 (AID: v108672a.b830.s79, NAD: SE/LLA/13041).
 
Meritlistan återger hans militära karriär. Det finns en del att fortsätta att forska på det som anges i källorna, om de händelser som sägs vara kopplade till honom.
Han var ju huvudman för den svenska grenen av släkten Walkendorff. Som sådan besökte han bland annat riksdagen år 1765. I Elgenstierna är informationen knapphändig, och tar mest upp de årtal som kopplas till det militära.
 "Ryttare vid norra skånska kavalleriregementet 1753. Deltog i pommerska kriget. Sekundkorpral vid nämnda regemente 1758-05-01. Premiärkorpral därst. 1761-05-01. Bevistade riksdagen 1765. Kornetts fullmakt med bibehållande av korpralsindelningen 1770-03-27. Avsked 1777-12-15. Död 1808-08-08 på Maglö i Mellby socken, Kristianstads län. Troligen barnlös."
   Källa: Elgenstierna Walkendorff n:o 25 Tab.4
I Danmarks Adels aarbog står det något som väcker mitt intresse:
"Kornet ved nordskaanske Kavalleri; ernærede sig ved at sælge sin Stemme på Rigsdagen afvekslende til det russiske og franske Hof, var 1778 på Rigsdagen i Stockholm, men måtte gå rundt til de fremmede Ministre for at få Rejsepenge, var senest 1786 på Klingstrup hos Børge Walkendorffs Svigerinde, Frøken Helene, for at gøre Krav på Gården, ansøgte 1787 og 1791 om Understøttelse af Walkendorffs Kollegium."
   
Källa: Danmarks Adels Aarbog, Thiset, Hiort-Lorenzen, Bobé, Teisen, (Dansk Adelsforening), [1884 - 2018]., DAA 1928:II:141


Här skriver man att han sålde sin rösträtt till omväxlande det ryska och franska hovet. När jag söker källor till källan så finner jag samma text i boken Valkendorfs kollegiums historie, utgiven i Köpenhamn 1917, men den täcker kollegiets historia mellan 1588 till 1865. På s 95 beskrivs hur Carl Fredrik säljer sin rösträtt/fullmakt . Just detta förfarande med att sälja adliga fullmakter beskriver även Bo Eriksson i boken Svenska adelns historia på s 305. Han skriver att "en fullmakt kunde betinga ett värde från 300 daler upp till många tusentals daler". Denna handel upphörde först då Gustav III inskränkte riksdagens makt med införandet av envälde.
Att Carl Fredrik på alla vis sökte inkomster, bekräftas i boken om Valkendorfs kollgiums historie där de återberättar hur han försökte återta Klingstrups gods, utan att lyckas. Jag har boken Valkendorffarne paa Klingstrup utgiven 1882. Jag har ännu inte lyckats finna just den episod som beskriver Carl Fredriks besök på Klingstrup 1786.
Endast mindre summor betalades ut från kollegiet som fattigstöd till behövande efterlevande medlemmar ur släkten Walkendorff. Källorna till dessa berättelser anges inte, men står nog att finna i brevväxlingen mellan Carl Fredrik och kollegiet.
J C Barfod beskriver även han händelserna i boken Märkvärdigheter rörande den skånska adeln på s 405 och framåt. Han verkar dock blandat i hop namn, och kallar personen i fråga för Kristian, och ger honom titeln sockenskräddare, samt placerar honom i Sallerups kompani. Han tillför dock att Carl Fredrik, som det ändå måste handla om, år 1778 fick äran att räknas in bland riddarklassens faddrar vid kronprinsens dop. Men sin vana trogen ironiserar Barfod om det mesta han återberättar, och missar inte att uttrycka att Carl Fredrik har lågt förstånd, och han skildrar även hur dennes hustru prästänkan går osnyggt och besynnerligt klädd i sidennattrock och tofflor på Lunds marknad. ;)