NULL Skriv ut sidan - SV: Schildt

Anbytarforum

Titel: SV: Schildt
Skrivet av: Dick Wase skrivet 2021-04-24, 20:18
När Nils Hjertstedt på 1800-talet satte igång sin släktforskning (som resulterade i den Hjertstedtska samlingen) ifrågasattes inte att Georg Samuel och Carl Fredrik skulle ha varit födda i äktenskapet med Anna Catharina Schildt. När det emellertid senare befanns att de två gift sig ett år och fyra månader efter Carl Fredriks födelse, det senare har angivits att Georg Benjamin var född oäkta (1708) och von Schantz dessutom anger att Anna Catharina var Petter Hiertstedts ”medlersta hustru” så blev läget lite mer prekärt. Då Nils Hjertstedt dessutom träffade på Johan Gabriel Hjertstedts (f ö min farmors farfars far) korta släktkrönika, som sa att hans farfars mor var ”hoffröken Charlotta Schildt” så finns det ingen anledning att tro att J G skulle hitta på det. Särskilt som det vore enklare att ange Anna Catharina som moder. Det kompliceras även av att Frödinge kyrka 1710 fick testamentspengar efter Petter Hiertstedts hustru, Maria Berg, och deras son Carl Samuel. En oäkta son, Georg Benjamin, föds alltså samtidigt som Petter är gift med Maria Berg. Denna kan knappast heller ha fött sonen Carl Fredrik, eftersom Carl Samuel rimligen dött före Carl Fredriks födelse 8/4 1710. Det figurerar alltså en ”älskarinna” mellan Maria Berg och Anna Catharina Schildt. Om älskarinnan skulle ha varit den senare fanns ingen anledning för Johan Gabriel att ange modern som ”Charlotta”, särskilt som flera syskon till hans farfar levde länge under hans levnad. För det andra, vilket också är slående, så håller Ingeborg Zelow, som du säkert läst, bröllop för dottern till den man som förlupit henne och som hon inte ansåg sig vara skyldig något.

Tack för tipset om gravskriften. Inte för att jag har stort hopp om att den kommer att tillföra något nytt, eftersom Peter Gabriel som nämns på kortet var son i Petters sista äktenskap, men jag ska kolla upp det för säkerhets skull.