NULL Skriv ut sidan - SV: Schildt

Anbytarforum

Titel: SV: Schildt
Skrivet av: Berit Sjögren skrivet 2021-04-23, 13:48
I mitt senaste inlägg avhandlar jag Peter Hjertstedts andra hustru Anna Catarina Schildt när jag i stället skulle behandla hans första hustru Charlotta Schildt, Fel! Jag hade inte aktuellt den långa, bitvis förvirrade. diskussionen om Schildt för 15 år sedan. Jag ser att Dick Wase redan då hävdade att Ingeborg Zelow skulle varit mor/mormor till Charlotta Schildt.
 Nu framför Wase som extra "bevis" inlägg ur Uppsala domkyrkoarkiv om Georg Schildts "piga Ingeborg Zelow" som hade varit havande 1696. Helst skulle man se inlägget handskrivet -något tecken kan ha tolkats fel. Hursomhelst är det inget rättsligt dokument att åberopa som domstolsbeslut är. Man bör komma ihåg att kh Byrelius legat i mångårig träta med kyrkoherden, utförligt behandlat i Historien om Årby sid 133-136 och att många obetänkta ord utväxlats.
Jag finner inget sagt om någon Charlotta Schildt. Ingvar Eriksson har inget, vilket inte betyder att han lämnar dörren öppen för hennes existens.
Jag har tankar om Charlotta Schildt. Kanske en okänd dotter till Adam Schildt. Hon och Anna Barbro Schildt skulle då vara kusin/kusinbarn. Även tankar om namnet Benjamin. Men jag avstår tills bevis framkommit.
Mvh Berit Sjögren