NULL Skriv ut sidan - SV: Malmberg fr. Tyngsjö/Äppelbo

Anbytarforum

Titel: SV: Malmberg fr. Tyngsjö/Äppelbo
Skrivet av: Erik Andersson skrivet 2021-04-22, 21:02
Rättar mig själv ang Nils Malmberg. Ska rimligen vara Jonasson/Jonsson Malmberg.

Problemet med Nils är att han i boken ''Gårdar och folk på Malungs finnmark'' på sid 324 benämns som Nils Matsson Malmberg. Har hittat denna uppgift på flera andra ställen också, men har likväl hittat namnet Jonasson Malmberg med far Jonas Malmberg f. 1728, varav denne med far Johan Malmberg f. 1685 i Malung. Har inte hittat någon alternativ far till Nils ännu så jag utgår tills vidare från att Jonas f. 1728 är den riktige fadern. Förövrigt nämns Malmbergs efterkommande, nu med namnet Hedman, på sid 428 i ovan bok.

En annan intressant sak med denna familj är att jag av en slump hittade en plats inte särskilt långt från Tyngsjö, mot Säfsnäs-hållet, som kallas Malmbergshöjden samt Malmbergsåsen. Det är så klart en gissning från min sida men jag funderar på om inte mina Malmberg eventuellt skulle kunna ha en koppling till denna plats. Har inte kollat upp det än men det kanske var så att det istället fanns andra Malmbergare i detta område som eventuellt lade grunden till dessa platsnamn.

Bara en tanke från min sida såhär på kvällskvisten.