NULL Skriv ut sidan - SV: Sigurd Ring far till Ragnar Lodbrok Eriksson

Anbytarforum

Titel: SV: Sigurd Ring far till Ragnar Lodbrok Eriksson
Skrivet av: Sven Jansson skrivet 2021-04-22, 17:33
Bäste Jan Österberg.


Mitt namn är Sven Jansson och även jag har släkten Gille i mina anor. Detta har bekräftats av självaste Claes Gille som är besläktad med förre riksspelmannen Hans Gille. Även Karl-Bertil Arosenius har angivit samma sak,( det finns ett ingifte mellan mina anor och Arosenius i Tierp). Också Kennet Anjou i Norrtälje anger släktskap via de Vallonska rötterna.


Nu råkar det vara så att genom de uppräknade släkterna så har även släkterna Bure,(från Bureå i Skellefteå), och Grubb
(från Grubbe i Umeå), kopplat in mig på spåret ned till Ragnar Lodbrok. Jag har både Bure, Grubb, Douhan, Duboie, Sylvin och Hornaver i min släkt. De flesta genom min farmor Märtha Elisabeth Ekman/Jansson,(född Wennström 1898 i Härvsta Torstuna Västmanland), samt även via min farfar Erik Josef Jansson född i Skarp Ekeby Vendel där Gille, Arosenius och Anjou är inblandade i både Bure och Grubb som även på något vis är inblandade i min farmors anor via hennes farfars far Johan Jansson Hjelte och grenarna Gestblom/Gestrin med förgreningar till släkten Anders Gustaf Warner som emigrerade till Nordamerika och gav upphov till släkten Gould genom en ättling vid namn Tanya Edgil,(född Gould). Hon var en av medlemmarna i "Allt för Sverige" 2018 men fick åka hem utan att fått träffa sin Svenska släkt. Hon och jag är relaterade till varandra och har mycket kontakt.


Allt detta ger också ett direkt spår till Ragnar Lodbrok genom just släkten Grubb som jag har följt bakåt och hamnat ända ned till år 160. Nu anses ju talet om Ragnar Lodbrok och hans anor + ättlingar vara rena amsagor, men det underliga är att de genealogikartor jag har från mina 7 böcker,(1876 - 1882), innehåller Skandinaviska namn på hövdingar som var involverade med Irländska och Engelska kungadömen under tidig Vikingatid. Dessa böcker kommer från THE ROYAL ARCHEOLOGICAL & HISTORICAL JOURNALES of Kilkeny ASSOCIATION. där den kände Sir Wiliam Wilde var medlem och han har i ett dokument skrivit ned sin resa till Stockholm för att konferera om just samhörigheter mellan Keltisk och Skandinavisk historia.(Detta brev har jag och är undertecknat av Lady Wilde själv). I dessa böcker finns åtskilligt med gammal historia och de Isländska sagorna,(Ladnamabok), inklusive flera källor talar om de Skandinaviska kungarna och stormän. det var sammanlagt 40 000 medlemmar i denna ASSOCIATION från stort sett hela det Brittiska väldet samt övriga Europa.


Utöver detta, så har jag kontakt med professor Gregory McDonald i Litauen som via sitt DNA test hittat släkttillhörighet med kungar i Gamla Uppsala. Gregory och en kompanjon har forskat i DNA analyser från folkförflyttningar från Asien över Europa mot de Engelska öarna samt USA. Dessa analyser har han också delgivit mig. Så kontentan av ovanstående
kan vara att ur en myt eller skröna finns en viss sanning. Tar vi exempelvis lydelsen på vår berömda Röksten, så är man inte helt säker på vad det egentligen menas i dessa lönnrunor. På stenryggen förekommer några olika skåror som starkt påminner om Oghamskrift vilket föranleder mig att rikta spåren mot de Keltiska områdena.


Om intresset finns, så kontakta mig gärna via  u18210256@telia.com


Vänliga hälsningar
Sven Jansson i Uppsala