NULL Skriv ut sidan - SV: Printz

Anbytarforum

Titel: SV: Printz
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2021-04-22, 16:52
Hej Emma!
 
I Stockholms rådhusrätts arkiv finns en gemensam bouppteckning (1758/1/1:732) upprättad 1758 över kvarlåtenskapen efter sekreteraren och hovrättsadvokaten Peter Erik Carlsson Printz, död 1757 27/12 i Klara församling, 43 år och 3 månader gammal, och hans hustru Hedvig Eleonora Neuman, som dog i juli 1757. De efterlämnade endast ett barn, dottern Ulrika Sofia Printz, som då var 13 år gammal. Hennes förmyndare blev faderns halvbror, rådhusaktuarien Carl Carlsson Printz (uppgifterna hämtade ur sammanfattningen av bouppteckningen i registret över Stockholms stads bouppteckningar 1751–1775, bokstav N – R).
 
I samma register får man veta att Carl Carlsson Printz avled 1764 11/9 i Överby by i Österåkers socken, och han sägs då vara notarie i handelskollegium; hans bouppteckning upprättades 1765 (4:799) vid Stockholms rådhusrätt, och där får man veta att han var ogift och barnlös och ärvdes av sin avlidna helsysters Anna Catharina Printz’ barn Catharina Margareta Hammonius (från hennes äktenskap med komminister Martin Hammonius i Norrby), halvsystern Eriana Printz, änka efter fältsekreteraren Johan Liedgren, samt avlidne halvbrodern hovrättsadvokat Peter Erik Carlsson Printz’ dotter Ulrika Sofia Printz, som nu var 18 år gammal.
 
Enligt denna hemsida: http://www.vestigium.eu/bff_info/22_11100000.php ska komminister Hammonius’ hustru Anna Catharina Printz vara dotter till kyrkoherden i Söderby socken, Carl Printz och Catharina Korsberg, och om detta stämmer bör ju alltså Ulrika Sofias far Peter Erik Carlsson Printz vara en son till denne kyrkoherde i ett senare äktenskap. Vid en kontroll ser man mycket riktigt att den 9 juni 1714 döptes i Söderby ”Hr Probstens Carl Printz sohn Petter Erich” (Söderby kyrkoarkiv, vol. C:1, 1680-1749, inget sidnummer).
 
Åldersuppgifterna i de båda bouppteckningarna antyder ju förresten att Ulrika Sofia Printz snarare var född 1745–46 än 1748, men jag hittar henne ändå inte i någon födelsebok. Det närmaste jag kommer är att hennes yngre bror Carl Printz föddes 1751 4/6 i Jakob och Johannes församling i Stockholm, ”Secreterare Hr Peter Eric Printz och fru Hedvig Eleonora Neumans Barn”, och bland faddrarna finner man ”Secreteraren Hr Carl Printz” (Jakob och Johannes kyrkoarkiv CIa:15, 1751–1759, sid. 88).
 
Jag testade att få fram någon ledtråd till Ulrika Sofias födelseort, och jag fick faktiskt upp ett spår i Posttidningar den 16 november 1758 som berättar att ”Afledne Hofrätts Advocatens Peter Eric Printz samtelige Borgenärer äro, den 5 Junii sistledne, genom offentelig stämning inkallade til laga Winter-Tinget med Lyhundra Härad i Stockholms Län, nästkommande år 1759”. Detta hör ihop med att advokaten ägde Nodsta (Nåtsta) herrgård i Frötuna socken i Lyhundra härad, och där finner man faktiskt åren 1752–53 ”Advoc. Pett. Eric Prints, des hustru”, men några barn finns ej antecknade. Jag ser att man bara lite kort har noterat att paret begick nattvarden 1752 och 1753 (Frötuna kyrkoarkiv, vol. AI:3, sid. 185), och de i övrigt kortfattade anteckningarna beror väl på att de var kyrko- och mantalsskrivna inne i Stockholms stad och endast begick nattvarden lite snabbt vid ett besök på deras herrgård ute i Fröstuna socken.