NULL Skriv ut sidan - SV: Y-DNA träff som löste drygt tvåhundraåriga släktgåtor

Anbytarforum

Titel: SV: Y-DNA träff som löste drygt tvåhundraåriga släktgåtor
Skrivet av: Anders Mars skrivet 2021-04-22, 11:41
Jag förstår faktiskt inte vad du argumenterar om? Du verkar tro att jag påstår att det nu är bevisat att Carl Fredrik Key är den okända fadern, sedan citerar du mig två gånger där jag tydligt markerar att det inte är det jag påstår. Jag skriver också att jag nu hoppas på Y-DNA med manliga ättlingar till Key. Min premiss är att jag efter lång tids forskning om det här nu anser att Carl Fredrik Key är den mest troliga fadern till de två oäkta sönerna och jag redovisar utförligt varför. Då tycker jag att det är slarvigt att slentrianmässigt påstå att det lika gärna kan vara en manlig besökare/gäst som först gör Keys svägerska Johanna Margareta Sundewall med barn i Frödinge och sedan fem år senare i Keys hushåll på Öland gör tjänsteflickan Johanna Catarina Wernström med barn. Nej, det är möjligt men med en betydligt lägre grad av sannolikhet.


Så svaret till Marcus blir lite onödigt i affekt, men de initiala frågorna är ärliga; vad handlar kravet om? Att det är bevisat (nej, se ovan) eller om att jag här får argumentera om vad jag tror? Utan min tidiga fundering om att Key kunde vara fadern hade Roland Melins okända moder förblivit olöst, så något värde finns det nog med spekulationer inom släktforskning också.


Att du sedan bemöter ett seriöst påpekande om det fundamentala problemet med att inget är helt säkert när vi kopplar på en fader i ett släktträd med ett raljerande om tramsargument och att jag då anser att det inte är viktigt att ha så säkra källor som möjligt, känns ärligt talat ovärdigt utav någon som borde ägna sin tid här på Anbytarforum åt att hjälpa till.


Sist då, och snarare riktat mot den utomstående läsare som mot förmodan orkat läsa så här långt.  Anledningen till det första inlägget var inte hamna i polemik med självutnämnda experter. Jag ville dela med mig av en för mig oerhört spännande, lång släktforskningsprocess där Y-DNA tester spelat en avgörande roll för att komma närmare sanningen om vem fadern till ett par oäkta söner är. En annan förhoppning var att det kanske kunde finnas andra släktforskare som har nya pusselbitar eller konstruktiva förslag om hur man kan gå vidare.