NULL Skriv ut sidan - SV: Schildt

Anbytarforum

Titel: SV: Schildt
Skrivet av: Berit Sjögren skrivet 2021-04-19, 17:44
 
Barbro Catharina Schildt fanns naturligtvis även om jag försökt förneka det!






































Barbro Catharina Schildt fanns naturligtvis även om jag försökt förneka det!
Hennes öden i Uppland finns att läsa i Ingvar Eriksson. Historien om Årby (Rasbokils Hembygdsförening och Rasbo Hembygdsgille (1960) sid 163: om Georg Schildts barn.”Efter Barthold Schildts död 1706,(Georg Schildts son) fanns två av hans omyndiga systrar kvar i Rasbokil, Barbro Catharina och Elisabeth Margareta (Greta). Äldsta systern Anna Sofia var då gift med Johan Evald  von Scharenberg och hade flyttat till Livland. De yngre systrarna försörjdes av Christina Rudbeck ( Barthold Schildts svärmor) men när Edla Rosenstierna (gift med Vilhelm Mauritz von Post till Fornby) övertog (köpte) Arby fick de bo på Stentorp som de ärvt….Sannolikt levde de under ganska  fattiga och primitiva förhållanden ”vi fattige, värnlöse, faderlöse och moderlöse barn” -Greta blev kvar på Stentorp medan Barbro Catharina år 1711 gifte sig med Peter Hjertstedt och bosatte sig i Småland. Adam Schildt bosatte sig där, på de småländska godsen som klarade sig bättre från reduktionen än de uppländska.
Georg Schildt var änkeman i 11 år när han 1691 gifte sig med Ingeborg Zelow som var barnlös. Tror du Dick Wase ska använda Ockmanska kniven och avskriva spekulationerna om en yngre   Ingeborg Zelow,
I Historien om Arby sid 135 f kan man läsa att Georg Schildt medan han levt åtskild från Ingeborg Zelow haft en huspiga Annika Thomasdotter boende hos sig som blev bortgift med Olof Johansson- 1696 23/3 födde hon dottern Anna, där prästen Henrik Byrelius skrivit fadern Jöran Jöransson Schildt i dopboken. Georg Schildt blev rasande, inkallad till förhör med ärkebiskopen. Om detta finns att läsa i Uppsala domkapitel, Rasbokil 20/4 1696..
Jag är glad att sent omsider kunnat reda ut förhållandena. Berit Sjögren