NULL Skriv ut sidan - SV: Y-DNA träff som löste drygt tvåhundraåriga släktgåtor

Anbytarforum

Titel: SV: Y-DNA träff som löste drygt tvåhundraåriga släktgåtor
Skrivet av: Anders Mars skrivet 2021-04-18, 21:13
Hur ser du på möjligheten att det istället kan vara en manlig bekant som avlat barn med både tvillingsystern och pigan ifråga?
Alltså en manlig bekant som besökt Keys hem både i Frödinge och på Öland.

Också.
Kan en manlig anställd ha följt med från Frödinge till Öland?

(
Bara ett exempel på andra flyttande. En arbetskarl Johan Andersson Löfvendal med familj flyttar från Frödinge till Horn 1804/1805. Se
ArkivDigital: Frödinge (H) AI:2 (1788-1805) Bild: 99 Sida: 214
ArkivDigital: Högby (H) AI:1 (1807-1811) Bild: 46 Sida: 81
ArkivDigital: Högby (H) BI:1 (1800-1831) Bild: 14 Sida: 21
)


Hej Marcus, Tack för att du tog dig tid att läsa inlägget, komma med synpunkter och dessutom efterforska fram andra kandidater.
Jo jag inser att det finns en möjlighet att någon annan är fadern än Carl Fredrik Key, men jag anser inte att dessa är lika troliga. Hur ser du på möjligheten att Carl Fredrik Key ÄR fadern?
Att en bekant besökare skulle vara fader till båda tycker jag är långsökt, det borde krävas några försök att göra de här två kvinnorna med barn. Någon eller några som arbetade för Key och då bodde på gårdarna är rimligare, det är ju så att det inte behöver vara samma okända fader till de två oäkta sönerna. Det skulle kunna vara två bröder, en far och son eller kusiner på faderssidan. Dock tycker jag den konstruktionen inte är lika trolig som den mer enkla och uppenbara förklaringen att Carl Fredrik är fadern.
Här följer några indicier, och lite amatörpsykologi, som inte på något sätt bevisar teorin men för mig åtminstone pekar åt ett specifikt håll:


Så inga bevis utan bara ett antal efterforskade uppgifter som resulterar i en uppskattad grad av sannolikhet, men så är det ju nästan alltid när vi kopplar på en fader till en ana i släktträdet, oavsett vad prästerna skriver i böckerna.
Det skulle vara fantastiskt spännande om någon (helst två) av Keys rakt manliga nu levande släktingar kunde tänka sig att göra ett Y-DNA test så kan vi få klarhet i det här. Släkten Key har ju dessutom påstått kopplingar till spännande släkter i Skottland (möjligen Keith) och en Y-DNA test skulle kunna göra att man även kommer närmare svaret på den gåtan.
Och sist men inte minst så är åtminstone en drygt tvåhundraårig släktgåta löst i och med det här, om vi kan enas om Beatas Maria Sundewalls tidigare okända tvillingsyster är mor till Roland Melin.
 -
 Anders Mars-Engvall