NULL Skriv ut sidan - SV: Syskonen Söder

Anbytarforum

Titel: SV: Syskonen Söder
Skrivet av: Patrik Jakobsson skrivet 2021-04-18, 09:55
Det enda jag tyvärr kunnat få fram är det jag nämnde, att han tog nattvard på Svea livgarde 20/10 1850.

Han finns inte på kompaniet i nästkommande volym (AIa:58). Riksarkivet har, under sektionen Övriga handlingar, en utflyttninglängd (BI:1). Jag sökte igenom den för de aktuella åren men kunde inte finna honom. Om jag hade funnit honom i den längden tror jag ändå att flyttnotisen bara hänvisat tillbaka till husförhöret, eftersom flyttlängden förefaller sakna information om vart folk flyttat.

Det tar jag som ett tecken på att Johan Söder istället avlider, men jag kan inte finna honom i församlingens dödbok. (En annan med efternamnet Söder avlider på Svea livgarde 1856, på s92 i dödboken (F:2), men förnamnet verkar inte stämma.)

Svea livgarde verkar annars ha haft jättebra ordning på sina papper, så det är märkligt att han bara tycks försvinna. Jag kan givetvis ha missat något. Annars kan man tänka sig många möjliga förklaringar. Vem vet, kanske han helt enkelt rymde och satte sig på båten till Amerika. Det skulle eventuellt kunna vara en förklaring till att de inte visste vad de skulle skriva i böckerna, även om det ju inte vore en förklaring jag tycker låg närmast till hands