NULL Skriv ut sidan - SV: Lundqvist, Sophia Wilhelmina Henrietta, f 1819

Anbytarforum

Titel: SV: Lundqvist, Sophia Wilhelmina Henrietta, f 1819
Skrivet av: Daniel Stefansson skrivet 2021-04-17, 17:37
Åren går, ett helt decennium. I dagarna snubblade jag över en liten papperslapp, som fört mig närmare min fm ff mm:s ursprung.


Allmänna Barnhusets kyrkoarkiv, "Handlingar till Rulla över späda barn 1819" (ESB:16, bild 2050 Arkiv Digital):


"N:131 Spb. At Flicke Barnet Sophia Wilhelmina Henriette, född den 22 och döpt den 23 sistledne januari å Barnsäng(?)huset Pro Patria, hvarken är ofärdig ej heller har någodt annat fel, kan undertecknad så mycket säkrare intyga, som modren i egenskap af amma här tjent hos mig. Stockholm d. 16 april 1819. Carl Spinnehorn. Kong. Hof Apothekare".


Efter en del eftersök på kombinationen Carl Spinnehorn/Spinnerhorn, har jag nu landat i att det antagligen rör sig om Hovapotekaren Carl* Ulric Sprinchorn (1787-1841), som åtminstone ca 1815-1821 levde i Jakobs församling.


Sophia W H föddes alltså 1819-01-22 i Pro Patria, och utlämnades 1819-04-16 till fosterföräldrar i Nederlunda, Närtuna (AB). Föräldrarna är helt anonymiserade (inlöst i rullan), men med den nya informationen kan man uttolka att modern troligtvis var ensamstående, och arbetade omkring 1819 för Carl Sprinchorn.


Kan man hitta Carl Sprinchorn i mantalslängder/kronotaxeringslängder för åren 1818-1820, och se vilka som fanns i hushållet? Tacksam för hjälp & vägledning!