NULL Skriv ut sidan - Drängen Johan Peter Andersson född 1818 7 september.

Anbytarforum

Titel: Drängen Johan Peter Andersson född 1818 7 september.
Skrivet av: Carin Andersson skrivet 2021-04-16, 16:03
Hej!


Nu har jag kört fast på en dräng, Johan Peter Andersson född 1818 7 september, enligt hfl i Årstad dit han flyttar, född i Slöinge.
Han finns i Slöinge AI:3, bild 53, (SVAR) dräng i Boarp nr 3, flyttar 1843 till Årstad och gifter sig där 1845 med pigan Anna-Lena Gunnarsdotter från Allbäcksdal.


Undrar nu var han närmast kom från innan Boarp, Slöinge, det står ett namn på ort/by men jag kan inte tyda det.


Kan inte finna honom född i Slöinge men däremot en Johan Peter Andersson född 1818, 7 november son till båtsmannen Anders Tornqvist och Benedicta Christiansdotter i stugan vid Bengtsgård. Den Johan Peter kommer 1833 till Drängsred enligt flyttbetyg  Drängsered HII:3, bild 220, där framgår att föräldrarna inte kunde försörja honom. Där finner jag honom i Ramsered.
Nästa gång finner jag honom i Eftra HII:2, bild 333, 1838 flyttbetyg från Morup, där sägs han ska vara född i Årstad 1818, 7 november.
Undrar så om det är den drängen Johan Peter Andersson född i Slöinge som är den drängen Johan Peter född i Årstad 1818 men i november.


Tacksam för minsta lilla ledtråd!!


Med vänlig hälsning, Carin Andersson