NULL Skriv ut sidan - SV: Östra Skrukeby

Anbytarforum

Titel: SV: Östra Skrukeby
Skrivet av: Krister Gustavsson skrivet 2021-04-15, 21:32
Hej igen!
 
Jag har inte hittat Anna / Annika Schörlings födelsenotis, men hon kan vara född i Drothem som alla de övriga syskonen utom det yngsta. Det  finns lite luckor i början av Drothems födelsebok 1728, så det kan vara där hon skulle återfinnas egentligen (om det inte är hon som är den onämnda dottern som föddes 1723, men det borde finnas ett barn cirka 1728 också). Kanske är hon född i någon annan socken vid ett tillfälligt besök hos någon släkting eller vän.
 
Anna och Lars gifte sig 1750 i Sjögestad och nio barn är födda i Östra Skrukeby.
 
Mvh, Maud

Hej
Jag har också intresse av Anna Greta Schörling och Nämndeman Lars Jonsson.
Lars Jonsson är en släkting på fädernets sida till mig.
Jag försöker kartlägga alla släktingar till Jonas Nilsson som var Lars Jonssons far, född i Östra Harg.
Denne Jonas Nilsson är troligen härstammande från Skärkind på 1600 talet och inflyttad till Östra Harg, Jonas var född 1687 verkar det som.
Där har det tagit stopp för mig i äldre tid tyvärr.

Så Denne Jonas Nilsson får ett antal barn varav Lars Jonsson är ett av dom, och min direkta släkting är hans halvbror Jöns Jonsson Rylander (olika mödrar).
Jag har bra koll på Jöns, men inte på Lars, och jag tänkte höra om Maud Lindeberg kunde hjälpa mig förtydliga om dom 9 barn som Lars skall ha fått, och om det finns mer info om äventyren i Sjögestad.

Vidare har Jöns Jonsson Rylander en helbror, drängen Anders Jonsson som också bodde i Östra Skrukeby, gift med Sara Simonsdotter, boende i Berga.
Han dör 1798-05-12 Berga Östra Skrukeby, och jag vet inget om hans familj.