NULL Skriv ut sidan - SV: Olof Strandbergs grav

Anbytarforum

Titel: SV: Olof Strandbergs grav
Skrivet av: katti nilzén skrivet 2021-04-15, 18:11
Hej! vad roligt att du svarade. Nej jag har inte lyckats hitta något mer än att han begravdes på Johannes kyrkogård. Men det finns inga uppgifter kvar om var graven är. Såvitt jag förstår så hade han inga barn med fru nummer två.
Jag har kopior ur en bok du kanske tittat i: Ny Svensk släktbok av Karl och Gustav Leijonhufvud. Om du söker på t.ex antikvariat.net så finns den att få tag i. Där står det ganska utförligt om den Axel f. 1761 som du är intresserad av.
Min kopia är rätt dålig, så det är svårt att fota så det blir läsligt...Roligt nog är att jag köpte två fina porträtt på auktionsfirman Kolonn, av denne Axels son: Axel (!) född 1796 i Torshälla. Och av hans fru. Han var hattmakare / fabrikör i Malmö. Hans fru träffade han i Stralsund där han etablerade sig först innan han flyttade tillbaka till Sverige. Hon hette: Johanna Dorothea Fredrika Schultz, född 1800. Jag skickar med bilder på dem här! Jag har en ingift släkting som heter Dorothea Söderlind och vi har kontakt ang släkten. Hon hittade mig genom denna sight. Om du slänger ut en fråga om Strandberg så ser hon säkert den..Hon är en fena på att hitta allt! Hör av dig igen ang hur och om du är släkt med Strandbergarna oxå! Hälsningar Katti Nilzén