NULL Skriv ut sidan - SV: Olof Strandbergs grav

Anbytarforum

Titel: SV: Olof Strandbergs grav
Skrivet av: Lilian Andersson skrivet 2021-04-15, 00:09
Hej Katti!
Mitt namn är Lilian Andersson, aktiv i Torshälla hembygdsför St Olofs Gille.
Jag har inget bra svar till dej ang Prosten Olof Strandbergs gravplats. Nu är det ju flera år sedan du skrev det här inlägget så du kanske vet mer idag?
Tänkte ikväll lägga ut en bön om hjälp med Prosten Olof S andra hustru Maria Charlotta Nordenstolpe f 1747 o död 1825 08 26 i Jacob och Johannes enl FIa:4 sid 319.
Hitta då dina 3 inlägg fr 2016-17. Året efter att din anmoder Catharina f Buhrman avlidit dec 1779 finns i Bjällersta prästgård en ny kvinna, Maria Charl Nordenstolpe. Finns inga inga not i Hfl, inga vigselnot o inga flyttlängder.
När Olof dör 1814 20/6 i Skeppsholms förs o begravs 3 febr i Jacob o Joh  FIa:4 1809-52 sid 93 sörjes han av änkan/ prostinnan Nordenstolpe.  Han finns även i T-hälla Db C:3 1794-1834 bild 181.
[/size]Enl Torshälla ABC sid 152 (Årsbok 2004 av Lokalhistoriska sällskapet i norra Södermanland) finns en artikel o foto av Olof Strandberg där det framgår att han begärde tjänstledigt p g a hög ålder o fl t Stockholm där han avled 92 år gammal. När Maria Charlotta Nordenstolpe avlider står hon i Db som Prosten Olof Strandbergs änka.
[/size]Jag har lagt ner ett jättejobb för att hitta så mycket uppgifter om en av Olof Strandbergs 14 barn, sonen Axel Jacob f 1761 o hans familj som fl t Torshälla
[/size]G 63 [/size] AI:7a  1792-1800 sid 72. Torshälla stad råkade ut för en förödande
[/size]brand år 1798 som drabbade nästan hela stadskärnan o förmodligen även G 63. Makarna flyttade många gånger inom Torshälla o dog i G 70, hustrun dec 1829 o maken jan 1830.   
[/size]Vet du något om Olof Strandbergs nya fam, hade han [/size]barn även med nya frun?
[/size]Hoppas Du vill höra av dej.
[/size]M v h
[/size]Lilian


[/size]