NULL Skriv ut sidan - Läshjälp /Dalarna

Anbytarforum

Titel: Läshjälp /Dalarna
Skrivet av: Cecilia Rasmuson skrivet 2021-04-14, 10:46
Hej! Någon som kan hjälpa mig att tyda text från död/begravningsbok i Arkiv Digital. v130848.b69. Leksand F:13, Bild 69.

”Per Mattsson ifrån Yttermo född 1732 af Matts Mattsson (?) och Brita Persdotter.

Gift 1764 med nu i sorgen efterlevande Kjersti Andersdotter ifrån ...............?

- vår dödas leverne har varit berömligt efter den förmåga Gud honom förlänt. Han älskade Guds ord, besökte fliteligen Guds hus ............................? med vördnad - Uti sitt uppförande var han sagtmodig, rådig, hjälpsam. Han har varit .......................? i 15 år och ävenledes uppsyningsman i flera år med det lovord som hedrar honom på dess grav. Alltsedan midsommar har han varit ........................................? och sängliggande 2 veckor. Efter gudelig ...................? dog han förliden onsdag morgon ....................? uti en ålder av 52 år. ”

Enligt överskriften skrivs detta Allhelgonadagen och jag förstår inte betydelsen av tecknen efter (och inledningen To). Allhelgonadagen 1784 var en söndag (1 november) och om jag räknar rätt så borde han ha dött onsdag den 27/10? Stämmer det verkligen, det står ju i texten att han var sängliggande 2 veckor efter midsommar. Får inte ihop det riktigt. Vad betyder krumeluren i marginalen 112 mk? På något annat ställe på samma uppslag står det t.ex 111gk?

Tacksam för hjälp!
Hälsningar Cecilia Rasmuson