NULL Skriv ut sidan - SV: Burman

Anbytarforum

Titel: SV: Burman
Skrivet av: Martin Edgélius skrivet 2021-04-13, 23:35
Kanske något off topic, men den hustru Karin Eriksdotter, Johan Anderssons hustru i Sittuna, Bettna och pigan Kerstin Jönsdotter i Torp, Vadsbro sn som är dopvittnen till Ericus Erici Thunius son Johannes i Strängnäs den 14/4 1710 är antagligen moster och systerdotter. Jag blev lätt chockad när jag läst här att Karin åkt enda till Strängnäs för att vara dopvittne!
Karin kommer från Sittuna och är dotter till Erik Johansson där och Kerstin är dotter till Jöns Andersson och Ingrid Eriksdotter i Torp, den senare antagligen syster till Karin i Sittuna. Det finns andra trådar om det släktskapet här på AF.
Enligt Hagströms Herdaminne är komministern i Trosa Erik Thunius född i Sittuna. Om Erik Thunman är släkt med kyrkoherden i Botkyrka Ericus Erici Thunius så är det troligt att Erik Thunholm är bror (eller kusin?) till Karin och Ingrid. Eller kan släktskapet se ut på något annat sätt?
(Båda systrarna Karin och Ingrid Eriksdöttrar är mina anor och jag härstammar dessutom från Karins make Johan via ett barn i hans första äktenskap... så det här är en släktkrets som jag är road av!)
/Martin