NULL Skriv ut sidan - 1750 > Bengt i Hällbo och hans fruar.

Anbytarforum

Titel: 1750 > Bengt i Hällbo och hans fruar.
Skrivet av: Gunborg Nilsson skrivet 2021-04-12, 08:34
  Jag hittar Bengt Danielsson antecknad i mantalslängden  på gården Hällbo från 1750 och nästan fram till sin död 11 dec 1768.
1751 namnges barnen Kerstin och Anders i mantalslängdens marginal. Bengts  äkta hälft kallas "hustrun". 1752 noteras pig Greta och jag tror mig utläsa att hon kommer från förs. Skallsjö och möjligen en ort Ribbered? Det verkar som att Bengts hustru är sängliggande. 12 mars 1754 avlider Bengts hustru 66 år gammal. I mantalslängden står antecknat "hustrun kontrakt" - kan hon ha varit änka i gården med tanke på ålderskillnaden mellan henne och Bengt?

 2/11  1755 vigs  änkemannen Bengt och   p.Greta, som  i vigsellängden är antecknad som den nya hustrun. 1756 uppges (Greta) i mantalslängden som  "hu från Tolered" som ju hör till Skallsjö enligt ortsregistret.
9 maj 1756 föds parets   son Daniel. 21 febr 1759 Per, 8 dec 1765 Annica. 11 dec 1768 dör Bengt 58 år gammal.(Jag antar att det är rätt Bengt.Han är skriven som Andersson i dödboken).   23/6 1769 föds sista barnet Brita.
Jag har sen letat efter Greta i vigsellängden och i dödboken utan resultat.

Den första hustruns namn nämns inte alls.Inte ens i dödboken. Den andra hustrun är omnämnd som Greta i vigsellängden 1756. Möjligen kan jag ha missat deras namn bland dopvittnen. Men dopvittnesanteckningarna  är inte helt lättlästa och oftast omnämns de kvinnliga vittnena som någons hustru osv.

Någon som har kunskap om Bengt Danielssons  båda  hustrur?