NULL Skriv ut sidan - Inspektor/bokhållare Olof Westman, f. 1783

Anbytarforum

Titel: Inspektor/bokhållare Olof Westman, f. 1783
Skrivet av: Mikael Sandström skrivet 2021-04-11, 21:15
Jag försöker kartlägga en Olof Westman som är bokhållare eller inspektor vid ett antal bruk i Västerbotten och Västernorrland. Hans födelseår anges till 1783, ibland även med datumet 13/1. Jag hittar honom på följande platser (med ArkivDigital-länkar):

När han bor i Kåddis anges avflyttning till Mariestad 14/10 1829. Jag har letat i Mariestad utan att hitta honom.


Jag misstänker att denne Olof Westman kan vara son till mantalskommissarien Olof Haquin Westman (1737-1805). Han hade en son Olof som finns nämnd i Olof Haquins bouppteckning, "såsom i Stockholm vistande". Olof Haquins son Olof finns även i hfl i Grundsunda med angivet födelsår 1782 eller 1783. Visst stöd för att inspektor/bokhållare Olof Westman skulle vara identisk med Olof Haquins son är att han i Rafvesta står tillsammans med en Ulrica Westman, f. 1763, som är halvsyster till Olof Haquin. Tyvärr har jag inte hittat Olof Westman som vittne vid något av Olof Haquins barnbarns dop.


Som synes är det en del luckor i kronologin. Dessutom försvinner han efter 1835. Är det någon som har mer information, eller tips på var jag bör leta vidare?