NULL Skriv ut sidan - SV: Jöns Nilsson Blanck- Fanns han?

Anbytarforum

Titel: SV: Jöns Nilsson Blanck- Fanns han?
Skrivet av: Greger Lindberg skrivet 2021-04-10, 22:49

Lätt är det kanske inte, men jag tycker att du fått ihop det rätt bra. 

Ella Nilsdotter är lite av ett stickspår i det här sammanhanget. Jag blandade in henne av två skäl, dels för att förstå relationen mellan mantalslängd/husförhörslängd och dels för att försöka hitta en förklaring till att Nils Larsson i vissa mantalslängder har för få döttrar. Jag tänkte då att hon skulle stå hos sin make fram till det att de blev skilda år 1700, men så var det tydligen inte.

Det första har du förklarat bra, jag köper det där om ögonblicksbilderna, och inte heller det andra skälet fungerar. Jag vet fortfarande inte varför det står en dotter hos Nils Larsson när det bevisligen funnits minst två. Men det spelar kanske mindre roll för diskussionen om Jöns Nilsson. Ella Nilsdotter bodde helt klart inte hos sin make. Det ska framgå av tingsprotokoll från 1704. Jag har inte själv läst dem men det finns en rätt rolig redogörelse för det synnerligen misslyckade äktenskapet i Bodenanan 2004 nummer 1. Finns på nätet om någon vill roa sig med den. Det är säkert hon som står som hustru 1697, anteckningen kan ju de facto ha gjorts något senare än i februari, och 1698 hade hon för länge sedan gått hem.

Åter till Jöns Nilsson. Det enda som skaver för mig är Jöns Blanck i Degersel 1696. Jag håller med om att han inte kan vara Jöns Nilsson i Prästholm, men är det alldeles otänkbart att det trots allt är Jöns Dagesson? Alternativet, en tredje Jöns Blank känns sådär.

Om Jöns Dagesson var soldat när han gifte sig borde det förstås ha stått ”soldaten” i vigselnotisen. Men jag tänker att det kanske var viktigare för prästen att poängtera att han kom från Skatamark? Soldat eller inte, kom han från Luleå måste ju prästen skaffa hinderslöshetsbevis därifrån.

Annars tycker jag att pusselbitarna rätt väl ramlar ner i de därför avpassade utrymmena.

Av Mossbergs material, eller snarare av din redogörelse för det (jag har det inte själv) framgår att Jöns Blanck och Jöns Dagesson är samma person. Det är ju samma avgift till Krigsmanshuset som betalats. Sannolikt lämnar han väl tjänsten 24 Mars 1699. Ofta betalades väl dalern när man lämnade?

Jöns Dagesson blir Jöns Blanck 1697 eller 1698 så som rullorna säger, eller möjligen t.o.m. tidigare. Han ersätts 1699, sannolikt i Mars 1699 av Jöns Nilsson som då försvinner ur mantalslängden på Liden. Själv blir han samtidigt eller troligare (något) senare, soldat Lustig. Jag tvivlar inte på att Margeta Nilsdotter är identisk med den Margeta Blanck som finns i Degersel åren 1700 och 1702. Jöns Nilsson dör nog 1702. Då går hustru Margeta hem. Jöns Lustig dör antagligen också 1702. Då är ju kriget också i full gång. För mig går det ihop iaf.

Återstår möjligen (eller omöjligen) att namnge Jöns Nilssons första hustru. Tänker mig att han kanske gift sig till gården. Men jag vet inget om Olof Davidsson och Sissla som verkar föregå honom. Jag har inte ens en teori.