NULL Skriv ut sidan - SV: Le Brun

Anbytarforum

Titel: SV: Le Brun
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2021-04-10, 09:55
Hej Åsa!

I Kjell Lindbloms bok Nordisk Vallongenealogi står födelse- och dödår på Olofs bröder, men på honom själv står bara födelsedatum. Min ana är Olofs storebror Johan/Jan. Han flyttade från Älvkarleby till Forsbacka bruk i Valbo socken när han var strax över 50 år (1774/1775). Min misstanke är att det finns döduppgifter om Olofs bröder eftersom de jobbade vid (järn-)bruk, och att Olofs döduppgifter saknas eftersom han hade ett annat yrke, men naturligtvis kan det finnas andra orsaker till att hans döduppgifter saknas. Jag skulle i alla fall rekommendera dig att ta reda på var hans syskon och kanske andra nära släktingar bodde och leta i de socknarna. Om han försvann ifrån Öns bruk redan som ung kanske han började jobba på ett annat bruk (innan han eventuellt fick en annan typ av arbete). Ta reda på vem som var hans pappas och hans bröders arbetsgivare (ägarna av bruken) och leta sedan i alla de bruk som de ägde.

Om man söker på "Olof" och födelseåret 1740 på Centrala Soldatregistrets hemsida får man 55 träffar. Bland annat finns en Olof Blomberg som var soldat i Skäfthammar socken (där ju Gimo bruk ligger) 1759-1763. Enligt boken Nordisk Vallongenealogi flyttade Olofs syster Ingrid till Gimo bruk omkring 1761. Kanske hon flyttade dit eftersom Olof Blomberg var hennes bror?

Lycka till med letandet!
Vänliga hälsningar,
Jan
PS: Åsa, har du möjligtvis en ana som hette Olof Tegelberg och var (gårds-)fogde, bland annat i Vendel socken? Jag är nyfiken var han kom ifrån, vart han tog vägen och vem han eventuellt var gift med. I Vendel mtl 1702 finns han som fogde i Bergby.