NULL Skriv ut sidan - SV: Elias som husar, men var?

Anbytarforum

Titel: SV: Elias som husar, men var?
Skrivet av: Inger-Lise Riphagen skrivet 2021-04-06, 11:47
Hej Irene!
Här finner du Elias i födelseboken: Göteryd (G) C:1 (1688-1787) Bild 396 / sid 783.Han föds som oäkta barn på Brokhult som är ett soldattorp i Göteryd. Jag har varit på platsen men inte lyckats hitta torpet ännu. Soldatyrket finns i familjen. Även morfar var soldat.

Som jag skrev innan här i tråden så har jag funnit noteringar om att Elias även varit husar innan. Jag fick då tips om mantalslängderna av Eva Dalin och att det där fanns en Elias Hector på just Södervidinge 4. Hans placering som husar är i Lackalänga och när Elias gifter sig 1803 står han som boende i Stävie. Lackalänga och Stävie var samma pastorat på den tiden. Mycket stämmer alltså.

I infanteriet tillhörde han Onsjö kompani. Jag rekommenderar dig att lära dig gången för hur man söker en soldat via GRILL som är tryckta källor. Finns på nätet. Där kan man finna sina soldater men det kan vara lite knepigt innan man kommer på hur man skall leta. Det finns mycket info både i böcker och på nätet. Nu räknar jag mig som nybörjare inom detta men hittar man vilket kompani, vilket nummer mm så är det ganska lätt sedan. De uppgifterna följer med soldaten. Här nedan är han i en av rullorna. Nummer och placering är densamma i kommande rullor så leta gärna vidare. Det är även intressant att läsa det som står först i rullorna så ser man var de mönstrat, datum och annat.

Norra skånska infanteriregementet 1813-1907 (L, M) 62 (1812-1818) Bild 5010
En nyfiken fråga: Är det Nils Eliasson som du härstammar från? Jag härstammar från honom. Han var morfars morfars far. Hans son Elias och hustrun Marias grav finns kvar. Inga andra tyvärr vad vi vet.

Mvh Inger-Lise