NULL Skriv ut sidan - Persön 13

Anbytarforum

Titel: Persön 13
Skrivet av: Greger Lindberg skrivet 2021-04-03, 20:31
Jag har några funderingar kring Hans Hansson (Sparv) i Persön 13’ – död Luleå stad 10 Apr 1742 och hans familj. Kan ni hjälpa?
 
* Hans Hanssons första hustru var Kerstin Jakobsdotter. Jag har inte hittat henne i dödboken men hon dör någon gång mellan 1714 och 1720. Vilka var hennes föräldrar?
Jag har fått för mig att hon bör vara från Persön. Jakob Nilsson i Persön 18’ passar bra tillsammans med hustru Dordi Henriksdotter som jag tror är hans första hustru. Hans Hanssons näst äldsta dotter heter Dordi. Jakob Andersson i Persön 17’ dyker upp som dopvittne men jag tycker att han är för ung.
 
* Hans Hanssons föräldrar var Hans Nilsson, död Persön 28 Maj 1715 och Karin Olofsdotter i Persön 13’. Men jag har inte hittat Karin Olofsdotter heller i dödboken om det inte är hon som dör i Ersnäs 1 Dec 1718 (C1 s 148) eller i Bredåker 3 Jan 1728 (C2 s 61).  Är något känt om hennes härkomst? Möjligen hette hennes mor Brita, det finns en sådan i HfL 1708 (A I/1a s 173) som inte är makens mor.
 
* Hans Nilssons föräldrar var Nils Olsson och Malin Hansdotter. Det står ingen ort i dödboken. Något känt om dem?
 
* Och på tal om Malin Hansdotter. Hans Hansson har en syster som heter så, dotter till Hans Nilsson i Persön 13’. Är det inte hon som gifter sig med Jöns Persson i Persön 9’ omkring 1717?
Jöns Perssons hustru har i de släktträd jag sett ansetts vara okänd. Kanske har ingen brytt sig om att efterforska hennes härkomst för hon verkar inte ha fått några vuxna barn, trots att hon födde sex, av vilka fyra hette Malin! Men hon passar väl in. Jöns Perssons hustru, Malin Hansdotter dör i Persön 6 Aug 1764 och uppges då vara 92 år. Det är hon förstås inte om hon fött barn 1726, men att hon var lite till åren när hon gifte sig med Jöns Persson verkar klart. Och då passar hans granne Malin Hansdotter i Persön 13 in.  I HfL A I/2c s 83 finns hon fortfarande med och det borde hon strängt tagit inte göra om hon gift sig redan sisådär 1717. Men det är anmärkt att hon är gift. Och i Persön 9’ (s79) verkar Jöns Persson inte ha någon hustru, trots att vi tror oss veta att han hade en. Längden är visserligen ovanligt kladdig på den sidan, men jag hittar inte Malin Hansdotter. Min teori är att hans hustru är den Malin Hansdotter som är gift fyra sidor längre fram. Någon däremot?

Alla funderingar på något av mina frågetecken mottas tacksamt.