NULL Skriv ut sidan - SV: Peter Mårtensson från Baggetånga

Anbytarforum

Titel: SV: Peter Mårtensson från Baggetånga
Skrivet av: Marie Petersson Engnell skrivet 2021-03-30, 17:21
Tack för den extra informationen om Elin.
Jo, det måste säkert vara halvsyskon på faderns sida om detta är "vår" Sissa. Det framgår ju inte av Vigda i Fridlevstad om Per Persson varit gift innan, bara att Elin var änka.

Den här syskonskaran befinner sig ju mestadels i Ekeberga, nära Algutsboda, och det har ju varit många kopplingar mellan Algutsboda och Baggetånga, så det verkar inte alldeles orimligt att Per Persson skulle kunna ha varit en änkling som flyttat ned till Blekinge och sedan dött där efter ett kort nytt äktenskap med Elin.
Värt att notera i sammanhanget är ju att Sissas söner Mårten och Lars gifte sig med varsin syster ifrån Rostock i Algutsboda. Plötsligt verkar Ekeberga inte alls så avlägset.

Först fick jag ingenting att stämma när det gällde syskonskaran, för  jag kände redan till en Märta Persdotter i Tollstorp (Hovmantorp) och hennes far Per Larsson blev gammal och likaså hennes mor. Men Märta Persdotter är ju ett vanligt namn och jag ser i husförhörslängdrna att det finns andra Märtor också i Tollstorp vid samma tid. Kanske rentav ytterligare någon Märta Persdotter. Bland annat ser jag att en Märta Persdotter från just den Ryd Södregård i Ekeberga som gårdshandeln handlar om gifte sig med en Nils Månsson som kom från Hovmantorpstrakterna (Ugnanäs).

Du nämner domboksavskrifter gjorda av Björn-Åke Petersson och Kjell Öhman. Är det ett material som finns att köpa eller är tillgängligt digitalt någonstans? De flesta domböcker för Medelstad som jag försökt plöja mig fram i har varit vackert skrivna men ohyggligt svårtolkade jämfört med andra häradsrätter.