NULL Skriv ut sidan - SV: Peter Mårtensson från Baggetånga

Anbytarforum

Titel: SV: Peter Mårtensson från Baggetånga
Skrivet av: Marie Petersson Engnell skrivet 2021-03-28, 19:12
Angående Sissa Persdotter i Baggetånga (som nämns ovan) skulle jag gärna vilja höra om någon av er som är bättre insatt i Fridlevstad och Baggetånga än jag känner till om det möjligen fanns flera Sissa Persdöttrar där på 1730-talet?

Jag har nämligen sprungit på något väldigt förvånande i ett protokoll från Uppvidinge häradsrätt år 1735. Där står nämligen så här:

Vintertinget, bild 60:
¼ Sg Ryd av Jon Persson ibm, tillhandlat av sina syskon och svågrar Håkon Håkonsson i skruf, Håkon Nilsson i Rislycke, Märta Persdotter i Tolltorp, Sissa Persdotter i Baggetånga och Karin Persdotter i Rislycke för 200 dr smt dels egen arvelott… etc köpebrev 1/11 1734.

Det verkar inte vara någon felskrivning, för vid sommartinget samma år, bild 250, hittar jag detta:
¼ Sg Ryd av Jon Persson ibm, tillhandlat av syskon och svågrar Håkan Håkansson i Skruf, Håkan Nilsson i Rislycke, Märta Persdotter i Tollstorp, Sissa Persdotter i Baggatånga och Karin Persdotter i Rislycke, dess egen arvelott inräknat, 2 gn

Det här kan ju inte gärna vara samma Sissa. Åtminstone inte om vi fått hennes födelsedata och föräldrar rätt. Allt som sagts ovan om Elin Larsdotter som Sissas mor verkar ju stämma mycket väl.

Jag har försökt härleda Jon Persson och hans syskon och svågrar efter bästa förmåga. Jons 1/4 Sg Ryd ligger i Ekeberga socken. Jon är gift med en Botil, de får ett flertal barn och några av de övriga personerna - dock ej Sissa - förekommer som dopvittnen. Även Håkan Nilsson i Rislycke och hans hustru som heter Karin några barn, med Jons fru som dopvittne. Håkan Håkansson i Skruf - jag gissar att det vare sig är Skruv i Ljuder eller i Herråkra som avses, utan snarare Ide- Källe- eller Arnaskruv i Ekeberga. Jag hittar dock inga "lämpliga" födslar där. Märkligast i samlingen är Märta Persdotter i Tollstorp, för en sådan person har jag redan i min databas. Men hon är född i Gydingsmåla, Hovmantorp, och jag har bara uppgifter om yngre syskon till henne som inte passar med de ovan nämnda. Hennes mamma Annika Nilsdotter är dock från Ekeberga (Fagerhult) men pappan heter Per Larsson, var nämndeman och levde till 1760. Han kan ju inte ha varit gift med Elin Larsdotter i Baggetånga. 

Men, hur platsar Sissa Persdotter i Baggetånga i allt detta? Fanns det möjligen två Sissa Persdotter i Baggetånga? Eller är hela den tänkta uppställningen av Sissas familj med Per Persson och Elin Larsdotter som föräldrar felaktig? Den verkar ju så riktig och rimlig, jag har följt den steg för steg och tyckt att det stämt så väl!

- Marie