NULL Skriv ut sidan - Anders Lindgren och Brita Bengtsdr/Birgitta Berggren Stjerkhult,Sandhult

Anbytarforum

Titel: Anders Lindgren och Brita Bengtsdr/Birgitta Berggren Stjerkhult,Sandhult
Skrivet av: Gunborg Nilsson skrivet 2021-03-28, 10:47
 
 Anders och Britas hittills kända bakgrund: Arbetskarlen Anders och Birgitta Berggren (samma som Brita Bengtsdr) gifte sig 7 febr 1794 i Göteborgs Domkyrkoförs. Samma år flyttade de till Göteborgs Marieberg (Källa: Gbg:s Marieberg Hfl: 1800-09. SVAR: s.67, Majorna)
I Mariebergs födelsebok hittas dottern Greta f. 23/6 1796 (fel far anges) och Johanna Fredrika 1/5 1801. (Svar: bild 92).Anders uppges i källorna vara snickare,timmerman.

1805 skrivs de in i inflyttn.Borås (Svar: s.35, nr:9) där är Anders titel  varvstimmerman. De flyttar vidare till Torpa förs,Ramnaslätt (V.Götaland). Inga frågetecken om deras bakgrund rätas ut där heller.

21 okt 1812 flyttar hela familjen  vidare till Kjellebergs rote,Stjerkhult,Sandhults förs.,V.Götaland.  (Källa:Sandhult  Hfl 1808-16, Svar: s.303). Där blir de Åbo och ägare och  blir kvar. Dottern Greta med familj övertar senare stället och dottern Johanna Fredrika finns senare gift på samma ställe en period.
I  ovan husförhör 1808-16  hittar jag för första gången födelseuppgifter/ort på dessa två:  Brita Bengtsdr  f. 23/6 1756 Mahr.Lundby, årtalet stämmer illa med att hon var 32 år, året 1800 i Mariebergs förs. Anders Lindgren uppges här f. 3/5 1767 Mahr eller Mark?

Jag har inte hittat något Mahr eller Mark i någon Lundbyförsamlings ortsregister. Alla Lundby (utom den i Västerås) finns i V. Götaland.

Anders dog 16/11 1827 Stjerkhult;Sandhult och Brita 4/1 1835 Stjerhult,Sandhult.
Anders och Brita har  många ättlingar efter sig och jag undrar om någon av dessa (eller nån annan) känner till något om deras bakgrund.?

Vi har fått ett "förslag" i Ancestry om Anders bakgrund -  en härstamning från Ströms förs. i Jämtland. I Ströms förs., på Storön  föddes en Anders 3/5 1766 -föräldrar Jon Andersson och Susanna Olofsdotter.  Förutom stödet av DNA -har  jag  inget i kyrkböckerna som binder ihop vår västgötska Anders med den jämtländska Anders.

Förutom samstämmiga  födelsedag/månad   -finns  indikationen att den jämtländska Anders "reste för flera år sen  åt  Stockholm ej låtit höra av sig"  -vilket är en uppgift från Häradsrätten år 1793   i samband med  arvsskifte.

Stockholm  kan ju lika gärna ha blivit Göteborg.  Någon som har  pusselbit/ar i fallet?   :)