NULL Skriv ut sidan - SV: Margareta olofsdotter

Anbytarforum

Titel: SV: Margareta olofsdotter
Skrivet av: Britt-Marie Sohlström skrivet 2021-03-26, 15:19
Jag tycker det ser ut som om ovanstående två Norsten/Norsteins grenar ändå hör ihop, men har inte riktigt på fötter. Jag tror Jacob Persson (* ca 1666 i Norn, död 1732 i Norberg) och Johan Persson (som var gift med Maria Grandpré, död 1746 i Gäsjö, Norberg, 101 år gammal - Kanske något överdrivet född ca 1650) var bröder och födda i torpet Fallet i Norn, söner till Peter "Körare".


Ett argument är naturligtvis Norstensnamnet, men det finns mer. En son till Jacob Persson - Eric Jacobsson Norsten, gruvarbetare i Norberg, gifter sig med en Sara Persdotter Norsten, som anges vara född i Gäsjö och enligt födelsebok dotter till Johan Perssons son Peter Johansson, hammarsmed i Gäsjö. Men så händer något konstigt, i en senare husförhörslängd är Gäsjö överstuket och ersatt med Grangärde och i dödboken står att hon var född samma datum i Svartberg i Grangärde. Naturligtvis finns hon inte där, jag hittar dessutom bara Svarttjärn i Grangärde.


Jag får för mig att det börjar snokas kring om Sara och Eric eventuellt var alltför besläktade för att vara gifta. Saras far och Eric var kusiner om min teori stämmer. Så man började panika och blåljuga om Saras bakgrund, och det verkar ju ha fungerat. Källor till allt detta finns med utgångspunkt från Sara och Erics dotter Brita Christina Ersdotter, med även några belägg för Peter "Körare". Håller det??  https://www.wikitree.com/wiki/Ersdotter-1580