NULL Skriv ut sidan - SV: Läshjälp Fryksende kyrkoarkiv fødelse och dopbøcker 1707-1732 sida 409

Anbytarforum

Titel: SV: Läshjälp Fryksende kyrkoarkiv fødelse och dopbøcker 1707-1732 sida 409
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2021-03-25, 17:18
Jag vet inget om personerna. Jag läste bara vad det står i kyrkoboken...  :)

Men om man kikar i mantalslängderna (https://sok.riksarkivet.se/mantalslangder?Lan=V%C3%A4rmlands+l%C3%A4n&Forsamling=fryks%C3%A4nde&Harad=&DatumFran=&DatumTill=) 1727 (s. 1474, daterad den 14/12 1726) och 1728 (s. 1514, den 8/12 1727), så finns det bara en Erik i Mulltjärn, och det är Erik Abrahamsson. Om han också har ett finskt namn vet jag inte; det står i vart fall inte i mantalslängden.

Det betyder inte att han säkert är Malins far. Jag vet inte vilken gård prästen i Fryksände brukade skriva i vigselboken; den gård där de bodde vid vigseln, och kanske bara tjänade som dräng eller piga, eller den gård där föräldrarna bodde. Erik Abrahamsson har en son, men ingen dotter, i dessa mantalslängder. Malin kan saknas där för att hon tjänar som piga på en annan gård då, men det är också möjligt att hon bara var piga i Mulltjärn vid vigseln, och saknas i mantalslängden. (Mantalslängderna upprättades en gång om året, och mellan mantalsskrivningarna kunde det både komma och gå personer på gårdarna utan att det syns i längderna.)

Kontrollera i kyrkoboken vilka som är dopvittnen/faddrar till Malins och Johans barn. De var oftast syskon eller svågrar och svägerskor till föräldrarna.

Observera att brudgummen heter Johan Er(ik)sson, inte Erik Johansson.